15 sommerlige tips til 5 om dagen | Meny
Hopp til hovedinnhold
Hopp til hovedmeny
Hopp til lokalmeny
Hopp til støttemeny
Meny Logo

15 sommerlige tips til 5 om dagen

15 sommerlige tips til 5 om dagen

Om sommeren bugner det av nydelige og friske frukt, bær og grønnsaker. Her får du noen sommerlige tips til hva du kan gjøre med dem. Med godsaker som smooth-is, foliepakke på grill, hjemmelaget juice og granité, blir 5 om dagen lekende lett!

1. Cherrytomater, knaskegulrøtter, minimais, sukkererter og reddiker trenger ingen tilberedning! Spis det som snacks eller som en del av lunsjen.

2. Lag smooth-is av smoothie! Bland sammen en tykk versjon av din favorittsmoothie, frys ned i ispinneformer (ispinner får du tak i på hobbybutikker som Panduro) eller i boller, og vips! så har du smooth-is. Se smoothieoppskrifter her

3. Skjær sommerens delikatesse, jordbær, i skiver og legg på brødskiven. Dryss gjerne noen mynteblader over og nyt!

4. Legg en foliepakke med sesongens grønnsaker (f.eks. asparges, fennikel, tomat, vårløk, salatløk og/eller squash) på grillen. Ha gjerne litt hvitløk, god olivenolje og revet ost (Parmesan passer ypperlig) over. 15 minutter på grillen er alt som trengs.Se hvordan du griller grønnsaker her.

5. Skjær eple i båter (bruk gjerne en epledeler) og bland en dipp av vaniljeyoghurt/-kesam og kanel. Kjempegodt å kose seg med ute mens du nyter sommersolen.

6. Det er ingenting som er så koselig som markblomster på bordet om sommeren. Men har du prøvd en egen oppsats med ulike typer krydderurter? Ha urter som f.eks. salvie, mynte, timian og rosmarin i en trebolle eller lignende. Sommerlig og dekorativt. Dessuten er krydderurter ofte en god erstatning til salt.

7. Lag en fruktsalat til dessert. Eller hva med litt ananas-carpaccio? Godt for magen etter en stor grill-middag.

8. Prøv ulike typer granitéer. En granité er en slush-lignende sorbet som ofte serveres på restauranter som en hvilerett mellom rettene. Men den er også nydelig som en forfriskende dessert. Se oppskrift på granité.

9. Om sommeren er det mange gode norske produkter som er i sesong. Det er også en del norske produkter som kun finnes i en kort periode (slik som ferskløk, salatløk og asparges). Så hvorfor ikke prøve f.eks. litt hakket salatløk over pølsen neste gang du griller?

10. Drikk et glass usukret fruktjuice til frokosten. 1 glass juice teller som 1 av 5 om dagen (men husk at juice ikke kan telle som mer enn 1 om dagen). Om du har juicemaskin så er det ingenting som er bedre enn å lage sin egen juice.

11. Lag jordbærsnadder på pinne – ingenting er bedre enn friske jordbær og litt sjokolade!

12. Skal du arrangere et sommerselskap? Et enkelt og dekorativt tips er å fylle muffinsformer (bruk de som er laget av gummi) med blåbær, jordbær og bringebær.

13. Regner det ute? Grønnsaker passer ypperlig som snacks å ha foran TV eller på bordet under brettspillingen. Med deilige dipper til slår det aldri feil. Kutt opp et stort fat med reddiker, stilkselleri, eplebåter og gulrotstaver. Det blir ekstra festlig for barna om du bruker små pepperkakeformer til å stikke ut "seigmenn" av f.eks. melon, kålrot og agurk.

14. Skal du være på kontoret i hele sommer? Lag deg en smoothie som f.eks. «Tropisk sommer-smoothie» eller «Jordbær og myntesmoothie» og drøm deg bort til sydligere breddegrader.

15. Ha fargekodede dager (f.eks. røde, grønne, oransje og lilla dager) for barna i sommer med matbokser i alle de ulike fargene og frukt, bær og grønnsaker som matcher. F.eks. kan man ha røde epler, jordbær, bringebær og tomat i en rød matboks på den "røde dagen", grønt eple, kruspersille og sukkererter på den "grønne dagen", gulrot, appelsin og oransje paprika på den "oransje dagen", og røde/lilla druer, røde/lilla plommer og lilla paprika på den "lilla dagen". Hvis du har lyst til å gjøre det ekstra spennende kan du også matche klærne til barna i samme farge på dagen.

Kilde: frukt.no