Smoothie - sunnere enn sunnest! | Meny
Hopp til hovedinnhold
Hopp til hovedmeny
Hopp til lokalmeny
Hopp til støttemeny
Meny Logo

Smoothie - sunnere enn sunnest!

Smoothie - sunnere enn sunnest!

Alle vet at frukt og bær er sunt og har betydelige helsegevinster. Det kan gi friskere hud, mer energi og evt. lindre enkelte plager. Her kan du lese om litt av det du kan oppnå gjennom å drikke smoothie.

5 porsjoner hver dag

Helsemyndighetene anbefaler 750 gram hver dag av frukt, bær, grønnsaker og poteter. Dvs. 5 porsjoner av 150 gram som ofte blir omtalt som "5 porsjoner om dagen". Drikker du ca. 2 dl eller et glass smoothie, tilsvarer dette 290 gram eller 2 av disse 5 porsjonene om dagen. Bruk gjerne forskjellig frukt og bær så får du i deg flest mulig næringsstoffer.

Fiber

Kroppen vår trenger fiber, og det får vi i rikelige mengder fra smoothie. Fiber holder tarmene sunne og opprettholder rett bakteriebalanse. Hvis man i tillegg tilsetter yoghurt, biola, BIO-Q eller melk, blir smoothie også en viktig proteinkilde.

C-vitaminer

Dagsbehovet for C-vitaminer er 60 mg. C-vitaminer er vannløselig, og lagres ikke i kroppen. C-vitamin er et antioksidant som er viktig å få i seg for å danne grunnlag for et godt immunforsvar. Videre bidrar C-vitaminet til en effektiv avgiftningsprosess i leveren. Det gjør sitt til at utskilling av medisinrester, miljøgifter med mer lar seg gjøre. C-vitaminet er også viktig mot betennelser, virus og bakterier.

Frukt og bær med mest C-vitaminer: (spiser du 100 g dekker disse fruktene dagsbehovet)

  • Guava 230 mg/100 g
  • Solbær 159 mg/100 g
  • Molter 95 mg/100 g
  • Jordbær 69 mg/100 g
  • Papaya 60 mg/100 g
  • Kiwi 59 mg/100 g

Antioksidanter

Antioksidanter er med på å fjerne forurensning i kroppen og gi oss et bedre immunforsvar.

Oppskrifter

Her har vi samlet noen oppskrifter som er spesielt gode helsemessig:

 

Når smaker smoothie best?

Smoothie har en konsistens som gjør at den fungerer godt som et flytende måltid. I en smoothie får du vitaminer, mineraler, fiber og proteiner, m.m. En god smoothie kan serveres når som helst: frokost, lunsj, dessert, som mellommåltid, etter trening, m.m.

Når du velger frukt og bær

Velg fullmoden frukt og bær slik at du får maksimalt med smak og sødme på smoothien.

Litt om frukt og bær i smoothie:

Jordbær er rik på C-vitaminer og dermed også antioksidanter. De bør være modne for å gi smoothien sødme, fylde og en fin rødfarge. Skal de benyttes friske i blenderen, holder det med å ta bort stilken. Skal de fryses, kutt dem opp i mindre biter på forhånd slik at mosingen i blenderen går enklere.

Velg en moden melon. En melon har hul lyd når du banker på den og den virker tyngre enn størrelsen tilsier. Den gir smoothien en frisk smak. Del den og fjern kjernene og skallet, og kutt opp i mindre biter.

Solbær er det bæret som har mest c-vitaminer. Solbær gir smoothien en frisk litt syrlig smak og en sterk lilla farge.

En banan er moden når den er helt gul og i ferd med å få mørke flekker. Smoothie med banan trenger litt sitron eller lime for at fruktkjøttet ikke skal bli mørkt. Banan gir sødme og fylde til smoothien og er ypperlig hvis man vil ha smoothien tykkere i konsistensen. Har du godt modne bananer til overs, så er det lurt å fryse til en senere smoothieanledning. Ta av skallet og kutt i skiver før den legges i fryseren. Evt. legg den hel i fryseren og kutt den opp før den puttes i blenderen.

Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre frukter, og er dermed velegnet for å gi et energitilskudd. Banan er derfor svært ideell å spise før og etter fysisk aktivitet, da kroppen fort tar til seg næringen.

Epler er best i smoothie når de er sprø i fruktkjøttet. Fjern kjernehuset og del i biter eller båter. Bruk gjerne en epledeler. Epler inneholder vitaminer, mineraler, eplesyre og fiber som fremmer fordøyelsen og sies å gi bedre hud.

Ananas gir smoothien en frisk og søt smak. Den innholder et enzym som kalles bromealin. Bromealin hjelper kroppen med nedbrytning av tungt fordøyelig mat.

Mango er en god kaliumkilde og er derfor med på å senke blodtrykket. Den er også en god jernkilde.