Timian | Meny
Hopp til hovedinnhold
Hopp til hovedmeny
Hopp til lokalmeny
Hopp til støttemeny
Meny Logo

Timian

Timian
Timian (Thymus vulgaris) er en foredlet utgave av vill timian som finnes i alle land rundt Middelhavet. De små timianbladene har en meget kraftig og gjennomtrengende smak.

Timian smaker kjempegodt i ertesuppe og til svinekjøtt! I tillegg gir timian god smak til grønnsaks- og tomatretter og poteter. Helstekte poteter i ovn blir ekstra gode når du drysser frisk timian over, sammen med litt ekstra olje og salt, på slutten av varmebehandlingen. Bladene bruker du enten hele eller hakket.
Oppbevares og stelles som dill.


  • Salg perioden: 

    januar - desember

Varebeskrivelse

Timian er en foredlet utgave av vill timian som finnes i alle land rundt Middelhavet. De små timianbladene har en meget kraftig og gjennomtrengende smak. Timian selges i potte eller avskåret.

Bruksområde

Timian passer til nær sagt alle retter, både kjøtt og fisk - og er fabelaktig til lam. Den brukes svært mye i retter med tomater og smaker nydelig i ertesuppe og løksuppe. I motsetning til mange andre urter, tåler den godt å koke lenge. Prøv også et dryss med finhakket timian på sjampinjong- eller skogssoppsuppe. Deilig! På grunn av den litt sitronaktige smaken, er det et godt tips å ha et par lange stilker med timian (eller sitrontimian) i en karaffel med vann. Veldig dekorativt, og det gir en frisk og deilig smak på vannet.

Bruk rikelig med timian! Til en rett kan du ofte bruke halve eller til og med hele planten. Ikke la deg binde av tradisjonell bruk, for friske urter er like anvendelige som salt og pepper.


Egenskaper

Næringsinnhold

Timian er svært kostfiberrik, og i tillegg er den rik på vitamin A i form av betakaroten, samt antioksidanten vitamin C. Videre inneholder timian store mengder jern og kalsium.

Helseeffekt

Krydderurter er svært spennende rent ernæringsmessig, men de veier lite. Du skal derfor bruke svært mye friske urter for å få en næringsstoffeffekt av dem - men alle monner drar! Heldigvis er de proppfulle av andre plantestoffer som også har helseeffekt, selv i de mengdene vi vanligvis bruker urter. Kostfiber er føde for de helsebringende bakteriene i tarmen, og når de får kostfiber, vokser de og tar plassen til mer uheldige bakterieslag. Kostfiber kan forhindre forstoppelse, og det kan binde til seg kolesterol og frakte det ut av kroppen. Betakaroten omdannes til aktivt vitamin A i kroppen vår og styrker kroppen mot infeksjoner, sørger for at celledelingen går normalt og vi får et godt mørkesyn. Vitamin C kan være gunstig for å forebygge forkjølelse, men ikke minst for å styrke immunforsvaret, bedre jernopptaket og hjelpe kroppen i kampen mot frie radikaler fra røyk, forurensing og stress. Jern inngår i hemoglobinet i de røde blodcellene våre og frakter oksygen til alle cellene i kroppen. Kalsium er det viktigste mineralet i skjelettet vårt, og vi trenger tilførsel daglig for å bevare skjelettstyrken. Kalsiumet spiller også inn for normal muskelfunksjon


Kvalitetskrav

Velg riktig timian.

Urter skal se friske og spenstige ut når du kjøper dem. Timian skal ha masse små, nesten runde, dypgrønne blader og et litt buskeaktig preg.

Oppbevaring

Timian trenger mye lys. Legg en liten bit oasis i en potteskjuler og sett planten oppi.T Den tenger næring og vann, men la den gjerne tørke litt mellom vanningene slik at den ikke "drukner". Den vannes alltid på skål


Råvareinformasjon fra frukt.no


 
1 av 1 tips

 
 
1 av 1 tips

 
 

Er det noe du lurer på?

Vi har kokker i alle våre butikker som mer enn gjerne hjelper deg når du er i butikken! Her kan du også sende et spørsmål til kokken dersom det er noe du lurer på i forhold til matlaging.

Har du spørsmål vedrørende en spesifikk butikk, markedsføring eller sortiment så kan du bruke tilbakemeldingskjemaet i linken her.

Send