Nye gode vaner

Tips til hvordan du kan gjøre måltidene i hverdagen enklere, litt sunnere og ikke minst bedre.

Tips

Bland sammen en tykk versjon av din favorittsmoothie og frys ned i ispinneformer så får du en kjempegod og sunn is som avkjøler i sommervarmen!

Prøv avokado istedenfor smør på brødskiva! Mos en avokado og tilsett salt, pepper og en god skvis med sitron.

Tips

Rent hvitt kjøtt har som regel en lav andel mettet fett. Litt sunnere, men like godt. Til gryter, sauser, taco, pizza og pasta kan du fint velge en magrere deig, uten at det går utover smaken.

Tomater skal ikke oppbevares i kjøleskapet; den får bedre smak og aroma når den får ligge i romtemperatur.

Tips

Tilsett ferske grønnsaker i ferdigsupper- og gryteretter. Da får du et sunnere måltid, og mer av den gode smaken.

Tips

Noen kilder til fiber er fullkornspasta, fullkornsris og byggris, samt linser og bønner.

Økt forbruk av krydderurter gjør det enklere å redusere bruken av salt ved matlaging. I tillegg til gode smaker inneholder ferske urter også viktige vitaminer og antioksidanter som kan gi helsegevinster.

Emil Myrvang
MENY CC Vest

Tips

En pose frosne jordbær eller bringebær er smakfulle isbiter som er perfekt til limonade eller andre kalde drikker.