Nye gode vaner

Tips til hvordan du kan gjøre måltidene i hverdagen enklere, litt sunnere og ikke minst bedre.

Tips

Bland sammen en tykk versjon av din favorittsmoothie og frys ned i ispinneformer så får du en kjempegod og sunn is som avkjøler i sommervarmen!

Tips

Rent hvitt kjøtt har som regel en lav andel mettet fett. Litt sunnere, men like godt. Til gryter, sauser, taco, pizza og pasta kan du fint velge en magrere deig, uten at det går utover smaken.

Tips

Prøv avokado istedenfor smør på brødskiva! Mos en avokado og tilsett salt, pepper og en god skvis med sitron.

Tips

Tilsett ferske grønnsaker i ferdigsupper- og gryteretter. Da får du et sunnere måltid, og mer av den gode smaken.

Tips

Noen kilder til fiber er fullkornspasta, fullkornsris og byggris, samt linser og bønner.

Tips

Lager du mat fra bunnen av er det lettere å styre hvor mye salt og fett du får i deg. Bruk eksempelvis eddik, sitron, løk ferske urter som erstatning for salt.

Tips

Det er lettere for barn å spise mindre biter. Ha alltid oppkuttet frukt og grønnsaker tilgjengelig, så spiser alle mer!

Tips

Ved å velge renere råvarer og selv lage middagen fra bunnen av, kan du blant annet regulere fett- og saltinntaket ditt bedre.

Tips

En pose frosne jordbær eller bringebær er smakfulle isbiter som er perfekt til limonade eller andre kalde drikker.