Inspirasjon

GROVERE

GROVERE

Grove kornprodukter er en viktig kilde til kostfiber, jern og B-vitaminer, og gir i tillegg god fordøyelse og metthet som varer. 

DEN VIKTIGSTE TØYINGEN

DEN VIKTIGSTE TØYINGEN

Tøying kan påvirke kroppsholdningen vår. Vi bør derfor tøye for å opprettholde eller øke bevegeligheten i kroppen vår.

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

AKTIVERINGSØVELSER FØR STYRKETRENING

AKTIVERINGSØVELSER FØR STYRKETRENING

Visste du at for at styrketreningen skal bli så effektiv som mulig er det smartere å forberede kroppen på det du faktisk skal trene. 

TRE TIPS TIL MOTIVERENDE APPER!

TRE TIPS TIL MOTIVERENDE APPER!

Trenger du ekstra motivasjon til kondisjonsøkten kan en app hjelpe deg på veien. 

GRØNNERE, GROVERE OG SUNNERE

GRØNNERE, GROVERE OG SUNNERE

Spis regnbuens farger! Grønnsaker og frukt med ulike farger har ulike goder, og derfor er det viktig at du får i deg hele spekteret av farger.

SLIK ER RYGGMUSKULATUREN

SLIK ER RYGGMUSKULATUREN

En sterk rygg gjør oss bedre rustet til å takle hverdagens krav, les om hvordan ryggmuskulaturen  er bygd opp!

«Kroppen er vår hage – viljen vår gartner»
– William Shakespeare

TRE TIPS TIL EGENMASSASJE

TRE TIPS TIL EGENMASSASJE

Sliter du med stive muskler som gir deg hodebry? Her er tre gode tips til enkle massasjeøvelser!

FORSLAG TIL MELLOMMÅLTIDER

FORSLAG TIL MELLOMMÅLTIDER

For å holde energien oppe gjennom hele dagen er det viktig å få i seg sunne og gode  mellommåltider. Her er våre tips!

SLIK ER BEINMUSKLATUREN

SLIK ER BEINMUSKLATUREN

Få en rask innføring i hvordan beinmuskulaturen er og hvorfor det er så viktig å holde disse musklene sterke.

EFFEKTIVT RUMPEPROGRAM

EFFEKTIVT RUMPEPROGRAM

Sjekk ut Anne Martes fjerde treningsprogram. Dette hjelper deg til å få en sterkere og strammere bakdel.

Ta vare på kroppen din. Det er nemlig det eneste stedet du må bo.

SOV MER – HOLD DEG SUNN OG FRISK

SOV MER – HOLD DEG SUNN OG FRISK

Visste du at ved å sove mer, bidrar du til at kroppen blir sunn og frisk?

VERDENS BESTE TØY

VERDENS BESTE TØY

Visste du at tøy av stramme muskler kan være med på å balansere dette og gi en bedre fungerende kropp?

DE MAGISKE 30 MINUTTENE

DE MAGISKE 30 MINUTTENE

For mange er fysisk aktivitet vanskelig å få til i en hektisk hverdag, men om du klarer å få opp pulsen i 30 minutter er du godt på vei. 

BEHANDLER DU KROPPEN DIN SOM EN LAMBORGHINI?

BEHANDLER DU KROPPEN DIN SOM EN LAMBORGHINI?

Hvis du bare kunne hatt én bil hele livet, ville du ikke tatt godt vare på den? Akkurat sånn bør det være med kroppen din også. 

Skriv ned treningsøktene dine. Ingen ting er mer motiverende enn å bla i en gammel bok og se fremgangen du har hatt svart på hvitt.

FORSLAG TIL HANDLELISTE

FORSLAG TIL HANDLELISTE

Sliter du med å vite hva du skal handle når du er i butikken? Her er noen forslag til hvordan en sunn handleliste kan se ut. 

LEK MED BARN – TRENING FOR VOKSNE

LEK MED BARN – TRENING FOR VOKSNE

Les hvordan barnas energinivå kan gi gevinst både for hjertet, muskler, skjelett og ikke minst humøret ditt.

HVORFOR ER DET SÅ VIKTIG Å HOLDE SEG I FORM?

HVORFOR ER DET SÅ VIKTIG Å HOLDE SEG I FORM?

Fysisk aktivitet gir mange helsemessige fordeler, kanskje flere enn du trodde. Les om alle, samt hvordan du enkelt kan komme i gang. 

SLIK FINNER DU MAKSPULSEN

SLIK FINNER DU MAKSPULSEN

Les om hvordan du tar en makspulstest og om hvordan vi trener på ulike egenskaper ved ulik puls.

Husk at motivasjon er det som får deg i gang,
vaner er det som får deg til å fortsette.

NÅ MÅLENE DINE!

NÅ MÅLENE DINE!

Hvorfor er det så viktig å skrive ned målene sine med penn og papir? Her er en smart guide til hvordan nettopp du kan nå målene du har satt deg.

SMÅ VALG – STORE FORANDRINGER

SMÅ VALG – STORE FORANDRINGER

Det er de små valgene vi tar i hverdagen vår som er de mest virkningsfulle. Her er 10 gode tips til små valg som gir store forandringer. 

Husk hviledager. Det er lett å bli ivrig, men restitusjon og dager der kroppen henter seg inn igjen, er viktig for å få resultater av treningen.

6 SMÅ KOSTHOLDSVALG

6 SMÅ KOSTHOLDSVALG

Sunnere vaner trenger ikke være så kompliserte. Her gir vi deg seks kostholdsvalg som hver for seg ikke er så omfattende, men som samlet kan utgjøre en stor forskjell.

KICKSTART TRENINGEN!

KICKSTART TRENINGEN!

Sliter du med å komme i gang etter ferien? Her er Anne Martes tips til for å pangstarte treningen.

Soon, is the first blank page of a 365 page book. Write a good one!

VARIASJON I HVERDAGEN

VARIASJON I HVERDAGEN

Variasjon er viktig for både helsen og matgleden. Et ensformig kosthold er ikke bare kjedelig for ganen, det er også ugunstig for kroppen.

DE MAGISKE 30 MINUTTENE

DE MAGISKE 30 MINUTTENE

For mange er fysisk aktivitet vanskelig å få til i en hektisk hverdag, men om du klarer å få opp pulsen i 30 minutter er du godt på vei. 

“The greatest wealth is health.”

Program 8: DESEMBERPROGRAM

Program 8: DESEMBERPROGRAM

Også i desember er det viktig å holde seg i form. På grunn av den kalde årstiden er det ikke like lett å trene ute, derfor har Anne Marte satt sammen et treningsprogram perfekt inne foran peisen. 

GJØR FAVORITTMATEN LITT SUNNERE

GJØR FAVORITTMATEN LITT SUNNERE

Med noen små endringer kan du gjøre kostholdet til familien litt sunnere, uten å måtte fjerne favorittmat som taco, pizza, pasta og pannekaker fra menyen.

«Energi og utholdenhet overvinner alt» – Benjamin Franklin

SUNN & SINGEL

SUNN & SINGEL

Når du er singel eller bare er alene hjemme for noen dager, er det mange tips til hvordan du kan unne deg noe fristende og godt til middag. Det er som regel sunnere enn alternativene.

APPARATER ELLER FRIVEKTER?

APPARATER ELLER FRIVEKTER?

Det er ikke så lett å vite om man bør trene med apparater eller frivekter, og for mange er det ofte lett å velge apparatene.

TRENINGSTIPS OG UTTRYKK

TRENINGSTIPS OG UTTRYKK

Det finnes mange uttrykk i «trenings verden» . Her er noen tips til deg som er nybegynner, samt en forklaring på noen av de mest brukte uttrykkene.

RENERE

RENERE

Med renere mener vi rene råvarer, de du bruker når du lager mat fra bunnen av, som for eksempel frukt og grønt, fisk og skalldyr, og kjøtt.

«Den aller største rikdom er god helse.»

MASSASJE MED SKUMRULLE

MASSASJE MED SKUMRULLE

Les hvordan du kan utføre selvmassasje, helt gratis, kun ved hjelp av rulling. 

LYKKE TIL I OSLO MARATON

LYKKE TIL I OSLO MARATON

Her er tre gode tips før du skal løpe til deg som skal løpe Oslo Maraton i helgen. Vi i SportyMENY ønsker alle deltakere lykke til. 

EN TRAPP KAN BRUKES TIL SÅ MANGT

EN TRAPP KAN BRUKES TIL SÅ MANGT

Vi har vel alle en trapp i nærheten av der vi bor. Bruk den. Enkle grep gir høy puls og full effekt. I denne videoen viser vi deg hvordan.

LEK DEG I FORM

LEK DEG I FORM

Hvorfor slutter vi å leke, når lek faktisk kan være kjempegod trening. I denne videon viser Anne Marte deg enkle øvelser som gir god effekt.

Make it a lifestyle, not a duty.

GRØNNERE

GRØNNERE

Å inkludere mer grønnsaker og frukt i måltidene er noe av det viktigste vi kan gjøre for å leve litt sunnere. 

LYKKELIG AV TRENING?

LYKKELIG AV TRENING?

Er det virkelig slik at man blir mer lykkelig av styrketrening? 

MYTER OG FAKTA OM TRENING OG FORBRENNING

MYTER OG FAKTA OM TRENING OG FORBRENNING

Det finnes uendelig mange myter om trening og forbrenning. Her kan du lese om hva som er skikkelig fakta, og hva som er tull og tøys.

MATGLEDE FOR BARN

MATGLEDE FOR BARN

Det trenger ikke være vanskelig å lage god og fristende mat fra bunnen av - enten du vil ha en snack etter skolen eller du skal lage middag til familien. Vi gir deg tipsene og triksene du trenger!

KICKSTART TRENINGEN!

KICKSTART TRENINGEN!

Sliter du med å komme i gang etter ferien? Her er Anne Martes tips til for å pangstarte treningen.

INTERVALLTRENING

INTERVALLTRENING

Intervalltrening er en super måte å forbedre formen og forbrenne kalorier på.

ET (VANN)VITTIG GODT TIPS

ET (VANN)VITTIG GODT TIPS

Drikker du for lite vann? Her kan du lese hvorfor det er så viktig å drikke masse vann og få tips til hvordan du skal klare det.

MUSIKKEN SOM FÅR DEG TIL Å PRESTERE BEDRE

MUSIKKEN SOM FÅR DEG TIL Å PRESTERE BEDRE

Å høre på musikk mens man trener gir mange positive effekter! Her er Anne Marte sine musikktips til treningsøkten:

«Personlig mosjonerer jeg ikke for å bli yngre, men for å bli eldre.»

 

TRENINGSSTUDIOET - HVORDAN FINNE FREM

TRENINGSSTUDIOET - HVORDAN FINNE FREM

Når høsten og kulda sniker seg på, er det på tide å ta treningsøktene inne. Da er det greit med noen tips om hvordan man finner frem i junglene av treningsapparater.

Program 7: EFFEKTIVISERING - 30 MIN ER NOK!

Program 7: EFFEKTIVISERING - 30 MIN ER NOK!

Dårlig tid i hverdagen? Her er tre forslag til hvordan man kan få en effektiv treningsøkt på kun 30 minutter!

EN TRAPP KAN BRUKES TIL SÅ MANGT

EN TRAPP KAN BRUKES TIL SÅ MANGT

Vi har vel alle en trapp i nærheten av der vi bor. Bruk den. Enkle grep gir høy puls og full effekt. I denne videoen viser vi deg hvordan.

LEK DEG I FORM

LEK DEG I FORM

Hvorfor slutter vi å leke, når lek faktisk kan være kjempegod trening. I denne videon viser Anne Marte deg enkle øvelser som gir god effekt.

Be yourself. Everyone else is already taken.

SPIS MER SNACKS

SPIS MER SNACKS

Det er viktig å kose seg, og det beste er hvis man kan gjøre det med god samvittighet. 

BÆR SOM MEDISIN

BÆR SOM MEDISIN

Bær er sunt og antagelig langt sunnere enn vi har vært klar over. 

6 SMÅ KOSTHOLDSVALG

6 SMÅ KOSTHOLDSVALG

Sunnere vaner trenger ikke være så kompliserte. Her gir vi deg seks kostholdsvalg som hver for seg ikke er så omfattende, men som samlet kan utgjøre en stor forskjell.

NY MÅNED, NYE MULIGHETER

NY MÅNED, NYE MULIGHETER

Ny måned og nye muligheter. Hva med å gjøre oktober til måneden du gjorde de små grepene du klarte å holde ut året? Her får du noen enkle tips du kan ta med deg videre.

Hemmeligheten bak å komme seg videre, er å starte.

FROKOSTLEI?

FROKOSTLEI?

Her finner du massevis av tips til å gjøre frokosten til det beste måltidet for dagen. 

EFFEKTIVT PROGRAM

EFFEKTIVT PROGRAM

Det er ikke alltid man har mye tid til trening. Her er noen forslag på en effektiv økt som kun tar 30 minutter å gjennomføre.

YES I CAN!

YES I CAN!

Hvordan bli bedre på å tro på seg selv? Få Anne Martes enkle tips til det å sette deg mål og oppleve fremgang.

VARM OPP KROPPEN MED MINIBÅND

VARM OPP KROPPEN MED MINIBÅND

Å gjennomføre aktiveringsøvelser før styrketreningen er viktig. Her har du noen enkle øvelser med minibånd som får kroppen i gang. 

Den aller mest bortkastede tiden, er all den tiden du brukte til ikke å starte!

TIPS TIL GODE TRENINGSAPPER

TIPS TIL GODE TRENINGSAPPER

Det finnes apper for det meste, og her er tips til gode treningsapper. 

NÅR BØR MAN TA HVILEDAGER?

NÅR BØR MAN TA HVILEDAGER?

Styrketrening tar på kroppen. Det er viktig å kjenne etter når man trenger en pause og her er tips til hva man skal se etter. 

SLIK ER KJERNEMUSKULATUREN

SLIK ER KJERNEMUSKULATUREN

Les om kjernemuskulaturen og  hvorfor det er viktig å holde den sterk. 

NYTT TRENINGSPROGRAM FOR EN STERK KJERNE

NYTT TRENINGSPROGRAM FOR EN STERK KJERNE

En sterk kjerne er viktig for en sterk kropp. Her har du fire effektive øvelser du kan gjøre med en ball som hjelpemiddel. 

Gi meg ditt håndtrykk, så skal jeg si hvor gammel du vil bli

VELG  RIKTIG ØVELSER

VELG RIKTIG ØVELSER

Det finnes uendelig mange øvelser å velge mellom, og mange av disse finner du her på sportymeny.no. Her er noen tips til hva du kan tenke når du skal velge mellom øvelsene.

KOSTHOLD FØR OG ETTER STYRKETRENING

KOSTHOLD FØR OG ETTER STYRKETRENING

Mat gir energi til treningsøktene og er viktig for restitusjonprosessen. Kostholdet kan avgjøre effekten av styrketreningen og her er noen tips til hva du bør spise.

SLIK SPISER DU SUNNERE PÅ RESTAURANT

SLIK SPISER DU SUNNERE PÅ RESTAURANT

Hva bør man spise når man er ute på restaurant? Her er noen enkle tips som gjør måltidet sunnere

FÅ EN BEDRE HOLDNING MED ENKLE GREP

FÅ EN BEDRE HOLDNING MED ENKLE GREP

Dårlig holdning er en vanlig plage som mange sliter med. Her er noen enkle tips for å få en bedre holdning.

Motivasjon er når drømmene tar på seg arbeidsklær

SLIK ER BRYSTMUSKULATUREN

SLIK ER BRYSTMUSKULATUREN

Få en rask innføring i hvordan brystmuskulaturen er og hvorfor det er så viktig å holde disse musklene sterke.

TREN OVERKROPPEN PÅ 1, 2, 3!

TREN OVERKROPPEN PÅ 1, 2, 3!

I tidsklemma er det ikke så mye trening som skal til. Gjør disse 5 øvelsene så får du trent hele overkroppen på 20 min.

#sportymeny
på instagram

Følg oss på Instagram!