Ekstraordinære tiltak i MENY-butikkene

Ekstraordinære tiltak i MENY-butikkene

Publisert 12. mars 2020
MENY har innført ekstraordinære tiltak i butikkene for å bidra til å redusere risikoen for spredning av Koronaviruset. Tiltakene er basert på føringene fra Folkehelseinstituttet.

Sykdommen, som overføres fra luftveiene hos syk person, gjør at god håndhygiene, gode hostevaner og det å holde avstand er svært viktig for å redusere smitte. Derfor henger vi opp plakater ved inngangspartiet i butikkene der vi minner om disse reglene.

Vi oppmuntrer kundene til å bruke håndvasken ved flaskeautomaten, og plasserer også ut hånddesinfeksjon ved inngangspartiet. Opplever du at det er tomt for hånddesinfeksjon, ber vi deg vaske hendene godt i håndvasken. Nye leveranser av desinfeksjon er på vei inn i butikk!

Økt renhold i MENY-butikkene

  • Renholdet i butikk økes på typiske overflater kundene tar på. Handlevogner, handlekurver, håndtak til kjøleskap og frys, bankterminaler, selvbetjeningskassene, vareskillere på kassabåndet og panteautomaten rengjøres daglig.
  • Klyper til små bakervarer, skjeer til smågodt og øser til reker byttes flere ganger om dagen.
  • Renholdet intensiveres også på bakrommet og på overflater de ansatte er i kontakt med.

     

Om bruk av munnbind

MENY følger Virke sin veileder når det gjelder bruk av munnbind hos butikkansatte.

Det innebærer at våre ansatte, i de kommuner hvor det er påbudt, skal ha på munnbind i situasjoner hvor det ikke er mulig å opprettholde 1 meters avstand. Dette gjelder spesielt for våre kundeverter i selvbetjeningskassene og ansatte som veileder kunder rundt i butikkene.

De ansatte i ferskvaredisken, i kassa og varepåfyllere klarer å holde minst en meter avstand, og vil derfor som hovedregel ikke ha på munnbind, også fordi kravet om munnbind ikke gjelder kortvarig passeringer av andre.

Andre tiltak 

Grunnet denne ekstraordinære situasjonen, er det også innført en del andre endringer i MENY-butikkene.

  • Salatbaren er stengt, og juicepressemaskinen håndteres kun av ansatte.
  • Flere uemballerte varer, som små bakervarer, legges under lokk eller inn i skap med dør. Det samme gjelder for eksempel mandler i løsvekt.
  • Brødskjærermaskinen er ikke tilgjengelig.
  • Løst bestikk, for kunder i ferskvaren, er erstattet med emballerte bestikkpakker.
  • Alt av smaksprøver og butikkdemoer er stoppet.
  • Pleksiglass, som skiller kunde og kassamearbeider, vil bli montert.

Hold avstand til kunder og ansatte

Pr nå har vi ikke innført begrensning på antall kunder som kan være i butikken samtidig, men dette er noe som blir løpende vurdert. Lytt til myndighetenes råd, og hold minimum 1 meter avstand. Dersom du må hoste eller nyse, ber vi om at du gjør det i albukroken eller papirlommetørkle.

Vi har plakater ved inngangspartier der kunder anmodes om å holde avstand. I tillegg blir det, ved inngangen og i kassaområdet, plassert ut gulvklistremerker som markerer avstand. Fremover til matarbeiderne være ikledd røde t-skjorter som minner om å holde god avstand.

Et nytt tiltak du vil se i MENY-butikkene fremover er matarbeiderne våre ikledd røde t-skjorter, med oppfordring om å holde avstand. Et nytt tiltak du vil se i MENY-butikkene fremover er matarbeiderne våre ikledd røde t-skjorter, med oppfordring om å holde avstand.

Vi oppfordrer også alle til å betale med kort, om man kan, og til å begrense antall mennesker fra samme husstand som handler sammen.

Ellers vil du om noen dager bli møtt av en gjennomsiktig plastplate mellom deg og betalingskassa. Betalingen skjer ellers som før og du kan ha dialog med kassamedarbeideren. Platen beskytter våre kassamedarbeidere, som sitter i en svært utsatt posisjon.

Mat og smitte

Ifølge Folkehelseinstituttet er det ingenting som tyder på at koronasmitte skjer via mat og drikkevarer. Smitte via uemballerte matvarer er også lite sannsynlig. Folkehelseinstituttet vurderer heller ikke produkter som en type kontaktflate som utgjør risiko.

Det er likevel anbefalt at man alltid skyller frukt og grønt før man spiser det. 

Ansatte gjør en fantastisk innsats

Vi er stolte av våre matarbeidere i butikk. De gjør en fantastisk innsats, og bidrar til å sikre matforsyning i landet. Vi ber dere om å vise hensyn til matarbeiderne våre, på samme måte som til andre kunder

Når det gjelder håndtering av ansatte, både hva gjelder karantene og fravær, følger vi rådene og rutinene til Folkehelseinstituttet. Ledelsen i butikk legger til rette for best mulig og trygge arbeidsforhold for sine ansatte som er på jobb.

Vis hensyn – også til våre butikkansatte

Vis hensyn – også til våre butikkansatte

Myndighetene er tydelige på at matbutikkene skal være åpne, og at det er en samfunnskritisk oppgave. Det betyr at matarbeidere våre er på jobb. Kjære kunde, ta hensyn til dem, det fortjener de!

Kjære kunder; Unngå hamstring

Salget av spesielt typiske langtidsholdbare varer har økt betydelig de siste dagene.

Dette er varer som vi i utgangspunktet har på lager, og som butikkene i de aller fleste tilfellene får forsyninger av tre ganger i uken.

Før nye forsyninger kommer inn, vil du som kunde oppleve utsolgt-situasjoner. I noen tilfeller kan det ta noen ekstra dager før enkelte av varene kommer inn. 

Tiltak for å begrense hamstring

Vi oppfordrer kundene våre til ikke å hamstre, og vil - i butikker der det i perioder er nødvendig på grunn av lav lagerbeholdning - henge opp skilt med maks 3 pr kunde. Dette vil for det meste gjelde typiske hamstringsvarer, som mel, pasta og hermetikk, og vil gjelde både for enkelte butikker og nettbutikker.

VIKTIG INFO: For nettbestillinger som bærer sterkt preg av hamstring, gjør vi vurderinger rundt om vi kan levere alle varene.

Det er nok mat til alle

Det er nok mat til alle

Frykt ikke, det er nok dagligvarer til alle. Vi oppfordrer MENYs kunder til ikke å hamstre, slik at færrest mulig opplever å møte tomme butikkhyller.