Vis hensyn – også til våre butikkansatte

Vis hensyn – også til våre butikkansatte

Publisert 15. mars 2020
Myndighetene er tydelige på at matbutikkene skal være åpne, og at det er en samfunnskritisk oppgave. Det betyr at matarbeidere våre er på jobb. Kjære kunde, ta hensyn til dem, det fortjener de!

Vi er i en krevende tid hvor vi alle må hjelpe hverandre. Her kommer noen tips til hvordan du kan ta hensyn. 

Er du i karantene?

Folkehelseinstituttet anmoder alle som er syke, men også dem i karantene, om ikke å gå i matbutikken. Vi ber alle om å følge disse retningslinjene, så langt det lar seg gjøre - av hensyn til de ansatte, men også av hensyn til andre kunder.

Er du syk eller i karantene, oppfordrer vi deg til å få noen andre til å gå i butikken for deg, som en nabo, venn, familiemedlem eller kollega. Se også om det er noen hjelpegrupper i sosiale medier i ditt nabolag.

Det er godt å se at det er mange hjelpende hender og bankende hjerter der ute i disse tider ❤️

Butikkansatte står på som helter, ta hensyn til dem når du handler. Butikkansatte står på som helter, ta hensyn til dem når du handler.

Du kan også få varene levert hjem

Et annet alternativ er å handle i MENYs nettbutikk og få matvarene levert hjem på døren. Dersom du sitter i karantene eller er syk, ber vi om at du ved bestilling huker av feltet der det står at du vil ha varene satt utenfor døra. 

Huskeregler ved butikkbesøk

For dere som ikke er syke eller i karantene, velkommen til en hyggelig handel hos MENY. Men  husk da å ta hensyn og vis aktsomhet, noe som også er i tråd med anmodningene fra Folkehelseinstituttet.

Et nytt tiltak du vil se i MENY-butikkene fremover er matarbeiderne våre ikledd røde t-skjorter, med oppfordring om å holde avstand. Et nytt tiltak du vil se i MENY-butikkene fremover er matarbeiderne våre ikledd røde t-skjorter, med oppfordring om å holde avstand.

Her er noen huskeregler ved butikkbesøk:

  • Vask hendene ved panteautomaten, eller bruk hånddesinfeksjon om det er tilgjengelig
  • Hold en meters avstand til andre kunder og ansatte i butikken.
  • Host inn i papirlommetørkle som du kaster etterpå eller i albuekroken.
  • Unngå så langt det er mulig å ta deg til ansiktet – virus kan overføres fra hendene til munnen og slimhinnene i øyne og nese.
  • Unngå å ta på varer du ikke skal ha.
  • Betal, om mulig, med betalingskort.
  • Er du trygg på selvbetjeningskassen, anbefaler vi at du bruker den.
  • Unngå hamstring, så det blir nok varer til alle. Da reduseres også konfliktnivået kunder imellom.
  • Respekter maks 3 varer pr kunde, om du møter på et slikt skilt ved enkelte av varene i din butikk. Da hjelper du de ansatte, og bidrar til å opprettholde god stemning i butikken.

Les og følg retningslinjene fra myndighetene for å unngå smittespredning. Du finner disse på FHIs nettsider her.