100 000 matporsjoner reddet via TGTG

Oppdatert 26. august 2019
Gjennom overskuddsmat-appen Too Good To Go har MENY reddet 100 000 matporsjoner fra å ende som avfall. Dette tilsvarer 250 tonn spart CO2-utslipp. Kampen mot matsvinn gir resultater.

Høsten 2017 startet testbutikken MENY Bjølsen å legge ut poser med overskuddsmat i appen Too Good To Go. Nå tilbyr drøye 70 MENY-butikker denne tjenesten, og til sammen har de sørget for at 100 000 poser med overskuddsmat er hentet av kundene.

Et strålende tiltak i kampen mot matsvinn

Vi berger overskuddsmat fra å ende som avfall, mens kunder får matposer for en billig penge.

- Å redusere matsvinn er et av våre viktigste miljøbidrag, derfor må vi ha tiltak som har effekt og er lette å gjennomføre i butikk, sier miljøansvarlig Erik Halstensen i MENY. Å redusere matsvinn er et av våre viktigste miljøbidrag, derfor må vi ha tiltak som har effekt og er lette å gjennomføre i butikk, sier miljøansvarlig Erik Halstensen i MENY.

Populære matposer
Hele 95 prosent av alle matposene MENY har lagt ut i Too Good To Go-appen er blitt reddet.
- Posene fra MENY er veldig populære. Mange av porsjonene rives bort så snart de legges ut i appen, og så godt som alle blir reddet, sier daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go Norge og legger til:
- Over 80 000 har markert MENY som favoritt i appen, så det er tydelig at de er fornøyde med maten de redder for MENY. Folk synes det er stas å redusere matsvinnet og vi ser at villigheten til å ta miljøvennlige valg er stor når det tilrettelegges for dette.

Flere butikker må med
For MENY er den mest effektive måten å redusere matsvinnet på, å ha presise innkjøp – nettopp for å unngå overskudd. Derfor jobber kjeden løpende med data- og innkjøpsrutiner.
- Men som utvalgskjede med mye ferskvare, bakervarer og varmmat, klarer butikkene våre sjelden å treffe 100 prosent på sine varebestillinger. Derfor har vi blant annet nedprisingshylle, Gårsdagens brød og samarbeid med Too Good To Go. Vi har som mål å få betydelig flere av våre butikker inn i ordningen med Too Good To Go, sier Halstensen.

Ifølge Matvett kaster vi 390 000 tonn mat i Norge i 2018 (tilsvarer ca. 74 kg per person per år), hvorav husholdningene sto for 58 prosent, dagligvarebransjen for 16 prosent og matindustrien for 20 prosent

SLIK KAN DU HJELPE OSS I KAMPEN MOT MATSVINN:

• Velg varer i butikken med kortere holdbarhet om du vet at du snart skal bruke dem. Skal du for eksempel lage pannekaker samme dag, kjøp melka med kortest holdbarhet.
  • Ta en titt i nedprisingshylla. Kanskje finner du noe du har lyst på - til en hyggelig pris. Eller et spennende produkt du ikke har smakt før? De vanligste varene er kjøttdeig, ost, melk og yoghurt.
  • Kjøp «Gårsdagens brød» (ca. halv pris) for spising samme dag, eller lag ostesmørbrød, krutonger e.l.
  • Husk at single bananer er like gode. Disse har en tendens til å bli valgt bort.
  • Se om noe i stativet for «Omplassert frukt og grønt» frister. Fordelen her er at du kan kjøpe stykkevis og at du sparer penger.
  • Se om butikken din, siste halvtime før stenging, har poser med tre små bakervarer (wienerbrød, boller, o.l). Disse kan du fryse ned.
  • Kjøp overskuddsmaten som legges ut i appen Too Good To Go