MENY er vekstvinner i 2019

Oppdatert 16. februar 2020
Norges største supermarkedkjede vokste 3,4 prosent i 2019. Med dette er MENY vinner i norsk dagligvare målt i omsetningsvekst i sammenlignbare butikker. Rekordmange 83 millioner kunder var innom de 184 butikkene i løpet av året.

Satsingen på ferskvare, utvalg, lokalmat og fagkompetanse etterspørres i et marked hvor lavprisbutikkene blir stadig likere.

- Vi er svært godt fornøyde med 2019. Vi opplever både sterk kundevekst og volumvekst, og resultatene viser at det er rom for en kjede som er opptatt av noe mer enn bare pris. Vi går motstrøms og ser at vårt store utvalg, matkompetansen og en satsing på lokalmat, som nå nærmer seg milliarden i omsetning, verdsettes av våre kunder, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Vekst både på nett og i butikk
MENY opplever vekst i alle sine regioner. Høyest er veksten i butikkene i Vest-Agder, Trøndelag, Buskerud og Rogaland, som alle vokser med mer enn 5 prosent. Blant enkeltbutikker er MENY Torvet i Kristiansand vekstvinner, etterfulgt av MENY Løren, MENY Nordstrand og MENY Gystadmarka.
- Totalt har MENY som kjede en markedsandel på 10,3 prosent i 2019. Vi er godt fornøyde med å opprettholde markedsandelen fra 2018 selv om vi i snitt hadde åtte færre butikker i 2019. MENY har nå totalt 184 butikker, sier Kjuus.

MENYs netthandel omsatte for 328 millioner kromer i 2019. Dette er en økning på 56 prosent fra 2018. Målet for 2020 er en omsetning på netthandel på 450 millioner kroner.
- Med satsingen har vi tilgjengeliggjort Norges største utvalg av matvarer på nett til enda flere mennesker i Norge, sier Kjuus.

I tillegg er MENY opptatt av å skreddersy butikkene ut ifra beliggenhet og kundeunderlag.
- Reåpningene av MENY Oslo City og MENY CC-Vest er vellykkede eksempler på det. Neste reåpning er MENY Røa i mai. I de fleste dagligvarekjeder blir butikkene likere og likere. I MENY tenker vi annerledes også når det gjelder utviklingen av våre butikker, sier Kjuus.

Tettere på lokalmatprodusentene
Lokalmat fra mer enn 450 små- og mellomstore leverandører leverte mer enn 2500 ulike produkter til MENY i 2019. Omsetningsveksten var på nesten 6 prosent i 2019 mot året før.
- Fra vi startet vår satsing på lokalmat i 2011 og frem til i dag har vi hatt en eventyrlig vekst på 330 prosent. Vi passerte 900 millioner i omsetning i 2019 fra de vi kaller våre matskattleverandører. Vi ser verdien av lokalmat både for økt utvalg til våre kunder, lokal verdiskaping over hele landet og for innovasjonen i norsk dagligvare. MENY har aldri jobbet tettere med lokalmatprodusenter og norske bønder enn nå. Vi mener alvor med lokalmat og ser på det som en viktig investering for vekst de kommende årene, sier Kjuus.