Mer lokalmat, vegetar og overskuddsmat i 2019

Mer lokalmat, vegetar og overskuddsmat i 2019

Oppdatert 18. januar 2020
Mer bevisste forbrukere førte i 2019 til økning i salg av vegetar, lokalmat og overskuddsmat. MENY kuttet dessuten i matsvinn og plast i fjor.

Fokus på miljø, dyrevelferd og helse har ført til en økning i veganske og vegetariske produkter på 46 prosent i MENY i 2019, mot 2018. Eksempelvis ble det i fjor sommer solgt dobbelt så mange vegetarburgere som året før. Selv før jul, hvor nordmenn handler tradisjonelt, økte salget av veganske og vegetariske produkter betydelig.

Vi solgte mer nøttesteik denne jula enn noen gang før, og fikk også oppsiktsvekkende mange kundehenvendelser på denne steika.

- Interessen er fortsatt størst blant yngre, og mest i storbyene, sier Horn Hynne, og legger til at et stadig rikere og bedre utvalg av plantebaserte alternativer også bidrar til veksten. 

Kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i MENY er fornøyd med utviklingen i salget hos MENY. Kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i MENY er fornøyd med utviklingen i salget hos MENY.

Lokalmat med unik identitet er trendy

Også lokalmat er blitt mer trendy. I 2019 økte MENYs salg av lokalmat med hele 5,9 prosent mot 2018. I inneværende år vil MENY nå en omsetning på over en milliard kroner på denne varekategorien.

Folk er mer opptatt av hvor maten kommer fra. De vil ha varer med lokal identitet, unike historier og gjerne støtte lokalt næringsliv. Denne trenden tror vi vil forsterke seg i årene fremover.

Vi jakter kontinuerlig på nye, unike norske matskatter, sier Horn Hynne.

Hva kjennetegner matskattene i ditt fylke?

Hva kjennetegner matskattene i ditt fylke?

Lokale tradisjoner, lidenskap for mat og gode råvarer blir fantastiske...

Tonnevis med mat reddet

Matsvinn har også preget 2019, ikke uten grunn. I dag kastes en tredjedel av all mat som produseres, noe som hverken er bra for miljøet eller økonomien.

MENY har som mål å halvere sitt matsvinn innen 2025, målt mot 2015. I 2019 kastet MENY 1 147 tonn mindre enn i 2018.

- Vi merker økt bevissthet blant kundene. Posene med overskuddsmat, som legges ut i appen Too Good To Go, rives bort. Og nedprisingsvarene blir også raskt borte, sier Horn Hynne.

100 MENY-butikker er nå tilknyttet Too Good To Go, og disse har til sammen reddet 107 000 matporsjoner i 2019 – dobbelt så mye mat ble reddet, mot året før. MENY og kundene berget i fjor dessuten 550 tonn butikkstekte brød ved å kjøpe dem neste morgen til halv pris («Gårsdagens brød») og 250 tonn singel frukt og grønt i egen kurv til kr. 10 pr kg («Omplassert frukt og grønt»). I denne kurven ender blant annet fine varer som har ligget i en pakke med ødelagte varer.

Redd overskuddsmat hos MENY via TGTG

Redd overskuddsmat hos MENY via TGTG

Vi tar kampen mot matsvinn alvorlig og hver dag gjør våre butikker en innsats...

Plastkutt

Å redusere unødvendig plast, er et kontinuerlig arbeid og mange enkeltstående tiltak. Eksempelvis ble typiske piknik-artikler i plast fjernet i MENY-butikkene våren 2019; forbrukerpakninger med sugerør og bestikk ble erstattet med henholdsvis papp og tre, tilsvarende en årlig plastreduksjon på 11 tonn.

Både småposene til frukt og grønt og butikkstekte brød/boller ble tynnere og mindre, tilsvarende en årlig reduksjon på henholdsvis 17 tonn og på 14,6 tonn. 

Brett posen og bruk den igjen

Brett posen og bruk den igjen

Mange gjenbruker bæreposen sin som søppelpose, men de hoper seg likevel raskt...