Matrapport om trender og matvaner

Matrapport om trender og matvaner

Oppdatert 7. august 2019
MENYs matrapport gir deg en smakebit på trender og norske matvaner.

- Vi ser et tydelig skifte mot mer bevisste forbrukere. De er mer opptatt av sunnhet, miljø, bærekraft og lokal identitet. Det er ikke lenger noe man bare snakker om, det kan vi se ut av våre salgstall. Et eksempel er vegetar, som økte med snau 50 prosent i 2018, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. 

Fem trender for 2020

De fem store trendene innen dagligvare er definert som snackification, mer planter, mindre sukker, økt forbrukerbevissthet og sunnhet/helse. 

Les Matrapporten her

Alkoholfri, laktosefri og plantebasert drikke

Pizza er Norges mest spiste middagsrett, hver eneste dag, hele uken. I 2018 handlet vi frossenpizza for 2,3 milliarder kroner. MENY har over 60 ulike frossen-varianter. Kjøttdeig er soleklar toppingfavoritt på pizza, mens løken øker i popularitet med alder, viser en undersøkelse gjort i forbindelse med matrapporten.

De fire varegruppene som vokste mest i MENY i fjor var tomat, melon, alkoholfri øl og laktosefri og plantebasert drikke. Å drikke alkoholfritt øl er blitt trendy. Veksten skyldes delvis at produktene har fått høyere kvalitet og utvalget er blitt rikere, men det henger også sammen med økt fokus på sunnhet og helse. Også veksten i laktosefri og plantebasert drikke kan tilskrives livsstilvalg knyttet til velvære, helse eller miljø.

Ønsker du en en trykket versjon? Kontakt presseansvarlig Nina Horn Hynne her.