Stort løft for smakskvalitet og dyrevelferd

Oppdatert 2. september 2016
Nå lanseres en helt ny saktevoksende og naturlig kyllingrase i Norge. Dette er kyllingen kokkene har ventet på i mer enn 20 år. MENY og Gårdsand står bak nyvinningen.

-Vi tar nå kvaliteten på kylling i Norge til nye høyder. Det er mer enn 20 år siden nordmenn sist fikk en slik nyhet, sier kokk og leder i MENY-lauget, Espen S. Lie.

Alle kyllinger som tilbys i norske dagligvarekjeder i dag er ulike varianter av rasen Ross. Dette er en rase som er avlet frem for å oppnå riktig slaktevekt på kort tid. Nå lanseres en ny saktevoksende og naturlig kyllingrase, SASSO, som bruker dobbelt så lang tid som den konvensjonelle kyllingen til å oppnå omtrent samme slaktevekt.

-Mente det var galskap
Det er produsenten Gårdsand som i samarbeid med MENY har utviklet den nye kyllingen. Kyllingen vil bli markedsført under merkenavnet Lerstang, og tilhører den anerkjente franske kyllingrasen SASSO.

-Alle sa vi var gale som gikk i gang med dette, men nå er vi overbeviste om at nordmenn er klare for å prøve ut en kylling i verdensklasse. I 2010 kom vi med Lovise-kyllingen som er av rasen Ross Rowan. Den har blitt godt mottatt i markedet, men nå vil vi ta neste steg på kvalitetsreisen. Dette er den eneste norske kyllingen som med rette kan kalles en saktevoksende kylling, sier daglig leder i Gårdsand, Aadne Søyland.

Produsenten er også glad for å kunne introdusere en helt naturlig kylling på det norske markedet.

-Kyllingen styrer sin egen døgnrytme, har tilgang på fôr og vann når den selv ønsker det og har i tillegg god plass. Vi har også høyballer, vagler og kråsstein i kyllinghusene. Dette er kyllinger som får leve ut sine naturlige instinkter, og som således gjerne tar seg en flytur, sier Søyland.

Kokkens favoritt
Flere av landets mest profilerte kokker har i lengre tid etterlyst en saktevoksende kylling i Norge som er saftig, mør og som har god kjøttstruktur. At kyllingen lever dobbelt så lenge som det meste annen kylling gir bedre smak og et mer delikat kjøtt.

-Premium kyllingmerker som Lovise og Stange holder god kvalitet, men Lerstang blir likevel en helt annen matopplevelse. Denne kyllingen får vokse til den er 65 dager og det er fra dag 30 og utover at struktur og smak virkelig utvikler seg. Vi gleder oss til å introdusere denne franske kyllingen til norske matelskere, sier kokk og leder i MENY-lauget, Espen S. Lie.

FAKTA:

• SASSO (Som er godkjent til kvalitetsbetegnelsen «Label rouge» i Frankrike) har i flere ti-år vært regnet som en av Frankrikes beste kyllingraser. Både fordi smaksopplevelsen er svært god og fordi kyllingen lever et naturlig liv med mye lys, god plass og mulighet til å leve ut sine naturlige instinkter når det gjelder bevegelse, dagsrytme og adspredelse. Som eksempel kan SASSO kylling uten problemer fly tre høydemeter.
  • Alle kyllinger i Norge er av rasen Ross, enten Ross 308 (Prior/Kyllinggården) eller Ross Rowan (Stange / Lovise m.fl)
  • Den nye kyllingen heter Lerstang og er oppkalt etter gården der eieren av Gårdsand kommer fra. Det er også her eggene blir klekket
  • Lerstang-kyllingen blir slaktet etter ca 65 dager