Slik jobber MENY for å redusere matsvinn

Publisert 24. januar 2018
Å kaste spiselig mat er en stor miljøbelastning. I dag blir hver åttende handlepose kastet, viser forskning. Slik kan det ikke fortsette - og her må vi alle bidra. I MENY har vi innført en rekke tiltak med mål om å kaste 50 prosent mindre spiselig mat innen 2025. Vi håper at tiltakene våre også bidrar til matglede med god samvittighet for våre kunder.

Med disse tiltakene skal MENY-butikkene få ned mengden spiselig mat som kastes:

Kortest holdbarhet foran

Daglig fyller butikkene på med nye varer, og da sørger de for at varene med kortest holdbarhet står lengst frem i hylla. På den måten bidrar de til god varerullering. Her kan også kundene bidra. De som vet at de skal bruke varen samme dag, kan du aktivt velge den med kortest holdbarhetsdato. 

Nedprising av varer

I en egen kjøledisk selger vi ut varer med kort holdbarhet til redusert pris, fra 25-50 prosent avslag. De vanligste varene her er kjøttdeig, ost, melk og yoghurt. Vi merker økt interesse for disse varene, både fra miljø- og prisbevisste. Tiltaket har ført til at butikkene kaster langt mindre mat.

I en egen kjøledisk selger vi ut varer med kort holdbarhet til redusert pris. I en egen kjøledisk selger vi ut varer med kort holdbarhet til redusert pris.

Omplassert frukt og grønt

Frukt og grønt er blant varene med høyeste matsvinn, både på grunn av kortere holdbarhet og fordi varene ofte kommer i flerpakninger hvor deler av innholdet kan være ødelagt. I MENY fjerner vi det ene stygge eplet i pakken, for så å plassere resten i vårt stativ for omplassert frukt og grønt. Alt i stativet koster kr. 10 pr. kilo, og passer for prisbevisste og singelhusholdninger. Tiltaket førte i 2017 til en årlig reduksjon i matsvinn på ca. 200 tonn.  

Gir til veldedighet

Varer som ikke blir solgt til kunde, ønsker MENY at skal komme samfunnet til gode. Butikkene oppfordres derfor til å gi mat til veldedige organisasjoner i sitt nærmiljø. Flere butikker har lokale, faste ukentlige avtaler om henting av mat.

Gårsdagens brød

Brød er blant varene med høyest matsvinn, blant annet fordi kundene forventer ferske brød og fulle hyller enten de handler tidlig eller seint. I dag tilbyr flesteparten av MENY-butikkene «Gårsdagens brød». Brødene selges frem til kl. 11.00 neste dag for kr. 15, dvs. ca. halv pris. Brødene er blitt populære, og har ført til stor reduksjon i matsvinn. I 2017 ble drøye 500 000 brød solgt som "Gårsdagens brød".

Redusert pris på små bakervarer

Et av våre siste butikktiltak i kampen mot matsvinn, er å selge ut små bakervarer til redusert pris den siste halvtimen før stenging. Poser med tre småvarer, som wienerbrød, boller o.l., selges for 15 kroner.

Samarbeid med Too Good to Go

I kampen mot matsvinn, har vi inngått et samarbeid med Too Good to Go. Dette er en app hvor man kan kjøpe billig overskuddsmat nær stengetid fra diverse utsalgssteder, inkludert flere MENY-butikker. Tilbakemeldingene fra både butikkene og kundene er veldig gode, og vi tar sikte på å innlemme flere av våre butikker i ordningen.

Presise innkjøp

Butikkene jobber løpende med sine data- og innkjøpsrutiner for å sikre at de ikke tar inn for mye av varer med små salgsvolumer. Dermed unngår de å bli sittende med varer utgått på dato.

Lager ferdigretter 

I MENY har ferskvareavdelingene fokus på å utnytte de fersk råvarene. Eksempelvis blir ferskvare som nærmer seg utløpsdatoen til nye ferdigretter; slik som for eksempel fiskegrateng, fiskekaker, lapskaus og pytt i panne.

3 for 2 på holdbare varere

Når det gjelder 3 for 2-kampanjer, har MENY som hovedregel å kun kjøre dette på varer med lang holdbarhet, slik som for eksempel tørrvarer. Nettopp for å redusere muligheten for at kunden ender opp med å kaste mat de har for mye av.

Overskuddsvarer

10 MENY-butikker er med i et pilotprosjekt som går ut på å ta inn varepartier som av ulike grunner er til overs – leverandøren kan ha produsert for mye, sesongen er over eller emballasjen er feilmerket. Disse varene plasseres i et eget område i butikken og har reduserte priser.

Mindre leveranser

På NorgesGruppens egne merkevarer (som Eldorado, First Price, Jacobs Utvalgte etc.) ser MENY på muligheten for å kunne bestille mindre pakningsstørrelser. Det vil si at det skal være mulig for en butikk å bestille for eksempel en kartong med 12 stk., fremfor 24 stk. Dette for at butikkene kan gjøre enda mer presise bestillinger basert på etterspørsel.

Biogass og dyrefôr

Butikkene i MENY sorterer sitt avfall på best mulig måte – med mål om å sitte igjen med minst mulig matavfall. Målet er videre at 95 prosent av matavfallet går til dyrefor, evt. biodrivstoff. Eksempelvis blir alt overskudd av brød returnert til Bakehuset, som igjen leverer det til bønder for dyrefôr.