Gå for grovt

Brød og kornprodukter er basismatvarer i det norske kostholdet og står for 25 prosent av det daglige energiinntaket i en gjennomsnittshusholdning. Å bruke brød og kornvarer i det daglige kostholdet er ikke bare sunt og godt, men også raskt og lettvint i en travel hverdag.

Lag hjemmelaget Granolabrød ved å følge oppskriften i videoen ovenfor

Helsedirektoratet anbefaler at 50-60 prosent av energien kommer fra karbohydrater. I vårt land er brød og kornprodukter de viktigste karbohydratkildene. Det meste av brød- og kornvarene som vi spiser bør imidlertid være grove med høy andel sammalt mel og fiber. Da får vi også i oss masse kostfiber, vitaminer og mineraler.

Grovt brød og helkornvarer er gode kilder til B-vitaminene; tiamin (B-1), niacin og folat. I kimen på kornet finnes det også metydelige mengder E-vitaminer. Brød og korn er også blant de beste enkeltkildene til de viktige sporelementene jern og sink, som begge er nødvendige for at kroppen skal fungere godt.

Fettinnholdet i brød og rene kornblandinger er lavt, og fettypen er gunstig, med hovedsakelig en- og flerumettet fett.

Innholdet av de ulike vitaminene og mineralene varierer noe fra kornart til kornart. Det er likevel utmalingsgraden, det vil si hvor stor andel av hele kornet som inngår i slutt produktet, som er avgjørende for hvor mye vitaminer og mineraler det finnes i maten.

Tabellen under viser beregnet næringsinnhold i 2 skiver grovbrød, 2 skiver loff,1 porsjon havregrøt og 1 porsjon byggryn. Beregningen er gjort på grovbrød og loff bakt med vann som deigvæske og grøten med vann som væske. Næringsinnholdet vil øke når man bruker melk.

Kilde: opplysningskontoret for Brød og bakevarer. http://www.brodogkorn.no/