Sei Fisk

Sei

Seien er en hvit fisk, men er gråere i kjøttet enn andre hvite fisker og har mer smak. Sei er en rimelig og god hverdagsfisk som passer godt kokt, stekt, i gryter og supper og også som fiskekaker eller i grateng.

Bilde: Lauritzen og Westhammer

I sesong

  • Vinter
  • Vår
  • Sommer
  • Høst

Litt om Sei

Beskrivelse

Seien er en hvit fisk, men er gråere i kjøttet enn andre hvite fisker og har mer smak. Den lever i stimer og holder seg i områder med mat.

Den kan vandre langt fra næringsområdene sine og dit hvor den skal gyte. Den gyter om vinteren, på kystbankene fra Lofoten og helt ned til Nordsjøen.

Næringsinnhold

100 g sei gir 16, 5 g protein, 0,3 g fett og 69 kcal.

Den er også en kilde til vitamin B12 og vitamin D og selen.

Anvendelse/bruksområde

Sei er en rimelig og god hverdagsfisk som passer godt kokt, stekt, i gryter og supper og også som fiskekaker eller i grateng.

Fangst

Seifisket foregår hele året. De vanligtse fangstredskapene er bunntrål, snurrevad, snurpenot, garn og jukse.

Innkjøp(mengde)

Mengden fisk og sjømat til en middagsrett avhenger både av hva slags fisk du kjøper, og hvilken type rett du skal lage.

Spør i fiskedisken, så hjelper vi deg med å finne ut hvor mye du trenger i hvert tilfelle. Men for enkelhets skyld kan du bruke denne listen som en tommelfingerregel:

Hel fisk: ca. 400–500 g per person

Fiskestykker med bein: ca. 300–400 gFilet: ca. 200–250 g

 

Oppbevaring

Optimalt 0 til minus 1 grader.

All fersk fisk, fiskefilet og skalldyr oppbevares ved en lavest mulig temperatur, fra 0 til -1 grader, først da oppnår vi best holdbarhet. Et kjøleskap som holder 4 grader er bra nok for oppbevaring i 1-2 dager. Dersom kjøleskapet har en temperatur som er høyere enn 4 grader er dette en lite heldig temperatur for fisken.

Oppbevaring en time i romtemperatur nedsetter holdbarheten med et helt døgn!

Forberedelser

Hvis fisken er frossen er det best å tine den langsomt i kjøleskap, da beholder den det meste av væsken, og du får et saftigere sluttresultat.

Skjellene på skinnet fjerner du enkelt ved å skrape med en gaffel eller en fiskeskrape. Skrap fra halen mot hodet. Gjør det gjerne under vann, så slipper du at det spruter skjell rundt. Det enkleste er å ha skinnet på under tilberedningen, og så dra det enkelt av fisken etter steking eller koking. Alternativt kan du be oss om å fjerne det for deg i fiskeavdelingen.

Tilberedning

Den aller vanligste feilen folk gjør, er å koke eller steke fisken for lenge. Pass på varmebruken, så får du et deilig og saftig resultat.

Tilberedningstiden varierer etter hvilken ovn du bruker og etter tykkelsen på stykket. Så det beste er å følge med nøye underveis, og teste selv: Trykk forsiktig med en finger på stykket – hvis flakene så vidt deler seg, er fisken ferdig.

Ovnsbaking: Skjær fisken i porsjonsstykker og legg i en ild­fast form. Litt sitron og olivenolje er alltid godt både før og etter baking. Sett formen i ovnen på 175–200 grader til den er ferdig – vanligvis vil det ta 15–20 minutter. Fisken er ferdig når fiskeflakene deler seg når du trykker på fisken. Tid i ovnen avhenger av fiskesort og tykkelsen på fiskestykket.

Pannesteking: Skjær fiskefileten i porsjonsstykker eller store terninger. Sett pannen på platen på nest høyeste nivå, ha i litt olje eller smør. Legg i fisken og la den få stekeskorpe på den ene siden. Snu fisken og la det surre til fisken flaker seg når du trykker lett på den. En gammel norsk klassiker er stekt seibiff med masse stekt løk. Kjempegodt!

Andre råvarer av Fisk

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.