De beste tipsene for en god middagssalat

De beste tipsene for en god middagssalat
Med tilskudd av proteiner og karbohydrater blir salaten et fullverdig måltid.

Kjøtt, fisk, egg, bønner og linser gir masse proteiner og er kjempegodt i salat. Karbohydrater fra pasta, ris, poteter, couscous og nudler gir lang metthetsfølelse og fin konsistens.

Tips: Bruk restematen i middagssalaten – ha i gårsdagens poteter eller ris!

Som topping er det fint å eksperimentere med ost av ulike typer.

Osten skinner mer når den får selskap av smaksrike råvarer, som for eksempel en god spekeskinke. Salat med chévre, valnøtter og spekeskinke er en nydelig kombinasjon det er enkelt å lage. 

Kokkens tips: Ha litt honning i vinaigrette-dressingen for å skape balanse med sødme!

Denne varianten med fenalår og blåmuggost er perfekt helgekos! 

Prøv Lun salat med asparges, egg og Serranoskinke

Hvis du ikke har spekemat tilgjengelig er et triks å for eksempel erstatte serranoskinken med påleggsvarianter i form av salami og skinke.

Et lunt eller varmt element i salaten løfter den opp og gjør den til en fullverdig middag.

Stek eller grill noen av grønnsakene, som for eksempel gulrot, sopp, asparges, squash eller paprika. 

Prøv varm salat med bakte gulrøtter og druer. Du kan også tilsette kylling eller svinekjøtt

Visste du at også salatblader kan grilles?

God idé: Prøv nykokte poteter med sukkererter, vårløk, grønne bønner, babyspinat og topp det hele med spekemat og en rømmeklatt!

Ønsker du en mer eksotisk variant er det mye inspirasjon å hente fra Asia. La biffen spille en sentral rolle og supplementer med smak av fiskesaus, chili og østerssaus.

Prøv denne thaiinspirerte salaten 

Kokkens tips: Frisk mynte er både fint og godt som pynt!

Tips for en asiatisk tvist: Bruk cashewnøtter og peanøtter som topping!

Prøv denne Thaisalaten med grillet chili-kylling