Grønnere matpakker

Grønnere matpakker
Det er mange måter å sørge for at barn får i seg mer frukt og grønt. Grønnere matpakker er en av dem. Plukk med deg et par matpakketips her.

Smoothie av bær og frukt er glimrende til matpakken. Kjøp ferdig i butikk eller lag selv og hell over på drikkeflaske eller annen flaske. Her finner du oppskrifter på Smoothie. Ønsker du oppskrift på akkurat disse? Se oppskriften her

Lag en pastasalat med grønnsaker. En pastasalat kan inneholde nesten hva som helst. Varier gjerne kjøtt med fisk, for eksempel avkjølt, kokt eller stekt laks. Forslag til innhold: 

  • Kokt kald fullkornspasta
  • Grillet kylling delt i mindre biter
  • Spekeskinke i strimler
  • Kokt skinke eller kalkunpålegg i strimler
  • Sprøstekt bacon
  • Små tomater delt i to
  • Soltørkede tomater i små biter
  • Oliven
  • Paprika i små biter
  • Ost som gulost eller fetaost i terninger
  • Agurk i små biter
  • Reddiker i skiver
  • Mais
  • Hakket hardkokt egg
  • Frisk salat
  • Pesto eller en annen dressing etter ønske

Velg ingredienser etter eget ønske og bland alt godt sammen. Bland inn dressingen eller ha den ved siden av i et lite beger.

Grove pannekaker er litt sunnere. Topper du dem med frukt og bær i tillegg, bidrar du til fem om dagen. Prøv oppskriften her

Mange Har tortillas liggende fra tacomiddagen. Fyll dem med frukt, grønnsaker, kylling etc så får du en sunn matpakke. Velg gjerne grovere tortillas. Se oppskriften her

Tips til annet fyll: skinke, agurk, paprika, guacamole og reker, fiskekaker, tomat, salat og remulade, tacokjøtt med tilbehør.

Pynt brunosten med bananskive rog blåbær, eller smør brødskiven med kremost naturell og topp med jordbær drysset med hakkede nøtter eller granola.

Ost, skinke og salami blir straks mer fristende med noen salatblader i bunnen og tomat, agurk og paprika på toppen.

Bruk avokado som smør på skiva. Topp med for eksempel kokt skinke, spekeskinke, rucculasalat, reddikskiver, spirer eller friske urter som basilikum eller koriander.