Er røde sunnere enn grønne?

Grønnsaker og frukt med ulike farger inneholder forskjellige mineraler, vitaminer, antioksidanter og kostfiber. Derfor er det viktig at du får i deg hele spekteret av farger.

De røde

De røde frukt og grønnsakene gir både søte og syrlige smaker. Her finner vi blant annet jordbær, rabarbra, tomaterreddikmelonbringebærrips og granateple. Disse innholder mye vitamin C, og i tillegg både vitamin E som beskytter cellene.

Jordbær med cottage cheese er både sunt og godt til frokost,  eller du kan servere jordbær i en dessertvariant med stivpisket rømme, melis og rosépepper. Til middagen er granateplekjerner strødd over skalldyr eller salat en frisk og annerledes rett. 

Ønsker du å finne en ny hverdagsfavoritt for litt forandring er Fylt paprika med tomatsaus en svært god kandidat.

Som kveldsmat er et tips å spise båter av grapefrukt, siden en grapefrukt om dagen faktisk kan forbedre søvnkvaliteten med 64%.

De gule

Frukt og grønnsaker med gul farge inneholder som regel mye vitamin C, som er svært bra for immunforsvaret.  Av de gule frukt og grønnsakene vanligste bananermaisappelsiner, ananas og gul paprika

Helt siden 1905 har vi spist bananer i Norge. I dag har den blitt nordmenns favorittfrukt, dette mye grunnet sin søte smak og enkle tilberedning. Men banan er godt som mye annet enn et mellommåltid. En smoothie lagd av bananer, melk og mørk sjokolade (eks 70%) er en velsmakende og sunn dessert som faller i smak hos alle aldersgrupper. 

Appelsin passer også godt flere steder enn i matpakken. Skallet er en ypperlig smakstilsetter i mange matretter, og gir en frisk sødme som gjør måltidet spennende.

Visste du at jo mer ”appelsinhud” en appelsin har, desto ferskere er den?

Til middag er suppe en klassiker som kan være både varmende i vintermørket eller forfriskende om sommeren. I stedet for de vanlige favorittene kan det være inspirerende å prøve en litt mer spicy og eksotisk variant. Gulrotsuppe med chili, appelsin og ingefær kan serveres både varm og kald, og er supergod året rundt.

De grønne

De grønne inneholder viktige vitaminer og mineraler, blant annet lutein, betakaroten og vitamin K – som er nødvendig for blodets evne til å koagulere. De mest populære frukt og grønnsakene i denne kategorien er kiwi, asparges,avokadoselleri og brokkoli.

Avocado er en supergrønnsak som kan brukes til mye og som er enkel å tilberede. For et godt og sunt mellommåltid kan du dele en avokado i to, skjære den i biter og fylle den med salat, tomat, jordbær og avocadobitene. En liten dæsj med Creme Fraiche setter spiss på smaken. 

Asparges er sunt og godt tilbehør til både kjøtt og fiskeretter, og kan lett tilføres smak.

”I stedet for å skjære av stilken, er det bedre å brekke den av – dette fordi aspargesen har et naturlig bristningspunkt.”

Prøv å stek asparges i sesamolje med grovhakket pistasj- og valnøtter, og dryss over litt parmesan før servering. En veldig god og enkel oppskrift, som også kan stå som forrett alene. 

Det finnes mange gode klassiskere av salaten. Brokkolisalat med sprø bacon er en amerikansk favoritt som mange nordmenn har lagt sin elsk på.

De oransje

De oransje er fulle av vitamin C, men i tillegg har de mengder med betakaroten. Betakaroten blir gjort om til A-vitamin i kroppen vår, og er blant annet viktig for synet og huden. De vanligste oransje er papayagulrot og cantaloupemelon.

For å gjøre måltidet mer eksotisk er de oransje frukt og grønnsakene noe som virkelig piffer opp måltidet. Du kan for eksempel tilsette mango eller papaya i wokretten rett før servering for en ekstra touch. Prøv også en deilig drink med papaya, gulrot og appelsin

Mango er en forfriskende frukt som blir ekstra god hvis du kutter den i sticks og strør på litt havsalt! En annerledes kombinasjon som pirrer smaksløkene.  

Mange synes det etter hvert blir kjedelig med det samme tilbehøret til middagsrettene. Prøv bakt søtpotet med Ingefær og gressløksmør

De blålilla

Fargepigmentene i blålilla frukt og grønnsaker gir deg store mengder antocyaniner, som er bra for helsen. De vanligste blålilla er  auberginerødbeterbjørnebær, blå druer og blåbær.

En god start på dagen kan være havregrøt med strøssel av blåbær og pistasj. Da får kroppen viktige mineraler og vitaminer fra både korn og frukt.

"Fryste blå druer er kjempegode som snacks, men kan også bruke som isbiter i drinker."

Du kan også lage en frisk og deilig salat med fiken, valnøtter, bringebær, sikori, myntebalder, balsamico, olje og salt.