Paprikaretter fra 5 verdenshjørner

Paprikaretter fra 5 verdenshjørner
Enten du er ute etter en ny hverdagsfavoritt eller et godt tilbehør, er paprikaen en supersunn og smakfull ingrediens. Den er essensiell i retter fra alle verdenshjørner, enten det er Chili con carne fra Mexico eller Ratatouille fra Frankrike.

Fylt paprika med fyldig tomatsaus

Søt paprika som fylles med kjøtt, ris, hvitløk og urter, er sunt og smaker veldig godt.

Start med å skjære av toppene og rens paprikaene for frø. Deretter blandes karbonadedeig, finhakket løk, hvitløk, ris og finhakket oregano i en bolle. Smak så til med salt og pepper. Bruk en teskje og fyll paprikaene med blandingen, men pass på at de ikke fylles for mye - da vil de sprekke under ovnsbakingen siden risen ekspanderer når den blir kokt.

Som ekstra fyll skal grønnsaksbuljong med tomatpuré kokes opp. De fylte paprikaene legges i en form sammen med båter av plommetomat, og drysses litt oregano over. Hell så over buljongen og bak paprikaene i ovnen på 200 grader i 30 minutter.

Servér paprikaene toppet med et par skjeer yoghurt naturell, og grovt brød til å dyppe i sausen. En gresk salat med isbergsalat, tomater, rødløk, oliven og feta er en kjølig kontrast ved siden av.

Grillet paprika, mango og chilisalsa

Dette tilbehøret er friskt, sunt og kjempegodt, og passer spesielt godt til fisk og meksikansk. Det er ikke vanskelig å lage, og skiller seg garantert ut som et fargedryss på matbordet.

Grill paprika og chili i en grillpanne eller under grill i ovn til skinnet er helt svart. Legg alt over i en bolle, dekk til med plastfolie og la grønnsakene ligge ca. 10 minutter slik til de har blitt litt avkjølt. Deretter skal skinn og kjerner fjernes, og paprika og chili skjæres i små biter. Skrell og skjær mangoen i små terninger og finsnitt vårløken, før du blander sammen det hele - paprika, chili, mango og vårløk.

Avslutt med å tilsett olivenolje, limesaft og balsamicoeddik, og smak til salsaen med salt, pepper og hakket koriander.

Grønnsakslasagne med paprika og spinat

Med deilig fylde og spennende smak, er denne vegetarlasagnen et godt alternativ til vanlige lasagne med kjøtt.

Sett ovnen på 220 grader før du starter med tilberedningen. Del paprikaene i to og fjern stilk og kjerner. Skjær squashen, eller aubergine hvis du ønsker det, i 1 cm tykke skiver. Skivene skal vendes i olivenolje, salt og pepper. Deretter legger du squash og paprika, med skinnsiden opp, utover et stekebrett kledd med bakepapir. Bak grønnsakene i ovnen til skinnet på paprikaen har fått skikkelig farge. Deretter fjerner du mest mulig av skinnet etter at paprikaen har fått avkjølt seg litt.

Stikk et hvitløkfedd på en gaffel. Varm en stor stekepanne og tilsett en klunk olivenolje, og har så i spinaten og rør med hvitløkgaffelen til spinaten faller sammen. Deretter krydrer du med salt og pepper og heller alt over i en stor sil slik at væsken fra spinaten drypper av. Press mest mulig væske ut av spinaten når den har blitt litt avkjølt.

Etter dette visper du sammen cottage cheese, egg, parmesan, en god klype salt og litt kvernet pepper. Bruk en ildfast form som rommer ca. 1–1,5 liter - drypp litt olje i bunnen av formen og legg squashskivene utover bunnen.

Til slutt skal lasagnen legges lag for lag. Fordel et par spiseskjeer cottage cheese-blanding og tomatsaus over skivene og topp det med en pastaplate. Fordel paprikaen og ha litt cottage cheese-blanding og tomatsaus over. Legg på en ny pastaplate, spinat, cottage cheese-blanding og tomatsaus. Avslutningsvis legger du på den siste pastaplaten og fordeler resten av cottage cheese-blandingen og tomatsausen på toppen. Dryss over revet ost.

Bak lasagnen midt i ovnen ved 200 grader i ca. 30 minutter, eller til overflaten er gyllen og pastaen ferdig kokt. 

Chili sin Carne

En chili uten kjøtt trenger ikke være fattig på smak! I denne varianten er det i tillegg mørk sjokolade, noe som gjerne brukes i Mexico. En dyp, mørk og fyldig vegetarchili som selv en kjøttelsker vil like.

Start med å frese løk, hvitløk, finhakket chili, rød og gul paprika i en gryte på middels varme. Tilsett tomatpuré og la det frese et par minutter. Deretter har du i spisskummen, paprikapulver, kanel, oregano, og sukker – og steker det hele i et par minutter.

Nå skal bønner, hakkede tomater, kakao og finhakket koriander i gryten og røres godt sammen de andre ingrediensene. Smak til med salt og pepper, og la retten surre på lav varme under lokk i 15-20 minutter.

Før servering er det kjempegodt å toppe retten med finhakket koriander. Servér måltidet med villris, hjemmelaget guacamole, salsa og rømme eller kesam.

Ratatouille

Ratatouille kommer opprinnelig fra Provence i Frankrike, og passer godt som tilbehør til både kjøtt, fisk og pasta.

Flå tomatene, fjern kjernen og grovhakk tomatkjøttet. Rens og skjær squash, aubergine, gul og rød paprika i pene, jevne biter eller terninger. Varm oljen i en stor panne eller kjele. Stek løk, paprika og hvitløk gyllen og myk.

Hell så blandingen over på en tallerken mens du steker squash og aubergine i samme panne. Ha løk og paprikablandingen tilbake i pannen og la det hele surre sammen i 10 minutter, mens du underveis tilsetter timian.

Rett før servering har du i tomater og basilikum. Smak til med noen dråper balsamico, revet parmesan, samt salt og pepper.

Kontakt Meny-redaksjonen