Kjappe fakta om asparges

Kjappe fakta om asparges
Hvor sunn er den? Hvordan tilbereder man den? Hva passer den til? Her får du noen kjappe men nyttig fakta om asparges.

Asparges dyrkes både i USA, Norge og mange andre land i Europa.

Det finnes det både hvit, lilla og grønn asparges. Hos oss er den grønne mest vanlig.

Den grønne aspargesen har noe kraftigere smak enn den hvite.

Asparges skal være rette i formen og faste i konsistensen. Stilken skal være spenstig, frisk og sprø mens toppene skal være tette og hele.

Størrelsen på aspargesen gjenspeiler ikke kvaliteten på varen.

Hvit, lilla eller grønn asparges kan kokes og spises som forrett eller hovedrett. Den er også herlig i salater, da ørlite kokt på forhånd.

Asparges har meget aromatisk og fin smak, og egner seg derfor også supert som tilbehør til stekt og røkt kjøtt og fiskeretter.

Nederste del av stilken, ca 1 - 2 cm brekkes av før koking (NB. ikke skjæres).

Hvit og lilla asparges bør skrelles med potetskreller før bruk.

Grønn asparges kokes i 1 1/2 -3 minutter avhengig av tykkelsen.

Ferdig skrellet hvit asparges må ha lenger koketid - ca. 7-8 min - for deretter å kun trekke like lenge.

Asparges er meget kalorifattig. Den inneholder noe kalsium, jern og fosfor samt A- og C-vitaminer. Grønn asparges har dessuten større næringsverdi enn hvit.

Asparges virker vanndrivende.

Kilde: frukt.no