Salatrevolusjonen

Salatrevolusjonen
Det har foregått en revolusjon innen salatverdenen – og de dagene da en salat var kinakål med agurk og tomat, er forbi. I dag kan en salat være et saftig, ­mettende måltid, full av smak og næring.

Visste du at praksisen med å ­servere ­salat tidlig i måltidene for første gang ble introdusert av den kjente ­greske legen ­Hippokrates? Han hadde ­forsket seg frem til at salat gled lett gjennom systemet og ­gjorde det klart for ­påfølgende retter.

Et måltid i seg selv

Vil du at salaten skal stå på egne ben og være et helt måltid, må den gi deg passe med protein og sunt fett også. Laks, ­kylling, kokt egg, tunfisk eller magert kjøtt som skinke, kalv eller pastrami er fint.

Velger du å lage en ren vegetarvariant, er det smart å bruke bønner, kikerter eller linser i salaten. Det metter og gir sunne proteiner. Spiser du grove kornprodukter ved siden av salaten din, eller blander inn fullkornspasta, tilfører du kroppen nyttig kostfiber samtidig.

Den perfekte sommermaten

Er du en av dem som spiser salat fordi du tror det er sunt? Da tror du helt riktig! Og om du har i de riktige ingrediensene, får du en velsmakende salat full av nyttige næringsstoffer.

En god porsjon salat dekker mye av behovet for det daglige inntaket av grønnsaker. En blandet salat er full av vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter – og det uten at du får i deg masse kalorier. Den perfekte sommermaten, altså!