Brokkoli Grønnsaker

Brokkoli

Brokkoli er en super grønnsak! Den inneholder få kalorier, mye C-vitaminer og flere nyttige antioksidanter, vitaminer og mineraler.

I sesong

  • Vinter
  • Vår
  • Sommer
  • Høst

Tips

Damp eller stek brokkolien for å beholde mest mulig av næringsinnholdet. Skal du koke den, holder det med tre minutter i kokende vann.

Litt om Brokkoli

Beskrivelse

Brokkoli (Brassica oleracea var. Italica) er en kålplante i slekt med blomkålen. Brokkoli er grønn med flere sammensatte stilker med mørkegrønne blomsterknopper. Både stilken og bukettene kan spises.

Bakgrunn

Brokkoli kommer opprinnelig fra Italia, der den har vært i bruk i ca 2000 år. Den kom ikke til Nord-Europa før midten av 1900-tallet, men dyrkes nå i Norge. 

Næringsinnhold

Brokkoli inneholder få kalorier og har mange nyttige vitaminer og mineraler. Brokkoli inneholder mye C-vitamin, og er en god kilde til blant annet kostfiber, proteiner, folat og jern. Den beholder næringsstoffene best når den dampes eller stekes. 

Anvendelse/bruksområde

Brokkoli kan dampes, kokes, stekes eller spises rå. Den er fin som tilbehør til kjøtt eller fisk og god i wokretter eller grønnsakssuppe. Forvelles den raskt, er den også fin i salater. 

Oppbevaring

Brokkoli oppbevares i kjøleskap og bør være pakket i plast for ikke å tørke ut. 

Tilberedning

Skjær av stilkenden og fjern de små bladene på stilkene. Skjær av bukettene. Skrell stilken og del den i staver. Nå er den klar til å dampes, kokes, stekes, gratineres eller forvelles. Ikke kok brokkoli for lenge, 3-4 minutter er som regel nok.

Mer informasjon

Les mer om brokkoli her:

www.frukt.no 

www.bama.no

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.