Rosenkål Grønnsaker

Rosenkål

Rosenkål er både godt og sunt, hvis du tilbereder den riktig. Pass på å ikke koke den for lenge, da kan den smake bittert.

I sesong

  • Vinter
  • Vår
  • Sommer
  • Høst

Tips

Skjær et kryss i bunnen av rosenkålen, så kokes den jevnere og raskere.

Litt om Rosenkål

Beskrivelse

Rosenkålplanten (Brassica oleracea var. gemmifera) består av opptil 60-70 små hoder hengende på en stengel. De små hodene har en særegen, nøtteaktig smak, som er svakt bitter med litt sødme. 

Bakgrunn

Rosenkål kommer opprinnelig fra Belgia i området rundt Brüssel hvor den har blitt dyrket siden midten av 1700-tallet. Planten er hardfør og egner seg for dyrking i Norge. 

Næringsinnhold

Rosenkål inneholder mye vitamin C, en del kostfiber, noe karbohydrater, samt jern, kalium, folat og noe A-vitamin.

Anvendelse/bruksområde

Rosenkål kan brukes både rå, kokt og dampet. Rå kan den strimles i salater. Kokt, smørdampet eller stekt er den god til kjøtt, vilt, kalkun og fisk. Rosenkål kokes så vidt møre i lettsaltet vann i ca 3-4 minutter. 

Oppbevaring

Rosenkål bør oppbevares i kjøleskap, helst i 0-1 °C, og gjerne pakket i plast. Den er mindre egnet for lagring enn andre kåltyper. 

Tilberedning

De fleste koker rosenkålen, men vi vil anbefale deg å dampe den i stedet, da beholder den mer smak og farge. Smørdamper du den, får den enda mer smak.

Skjær av de brune rotendene og fjern gule eller brune blader. Skjær et kryss i bunnen av rosenkålen. Ha litt vann i en kjele eller panne med lokk, og kok opp. Legg oppi rosenkålen med en klatt smør, og damp rosenkålen i 7-9 minutter. 

Mer informasjon

Les mer om rosenkål her:

www.frukt.no

http://www.frukt.no/sok/?searchText=rosenk%C3%A5l

www.bama.no

http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/kaal/rosenkaal/index.aspx

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.