Sjalottløk Grønnsaker

Sjalottløk

Sjalottløken er aromatisk og elsket av kokker for sin fremragende smak. Den har en mer aromatisk, søt og mild smak enn vanlig løk.

I sesong

  • Vinter
  • Vår
  • Sommer
  • Høst

Tips

Kok sjalottløkene i ett minutt med skallet på, og legg dem deretter i isvann. Da kan du kutte av enden og klemme løken ut av det ytterste skallet.

Litt om Sjalottløk

Beskrivelse

Sjalottløk (allium cepa aggregatum) er en variant av kepaløk. Den er mindre enn vanlig løk, og kan ha et rødlilla skjær. Hver løk består av flere fedd med lagvise blader. Sjalottløk har mindre syre og er mindre bitter enn vanlig kepaløk.

Bakgrunn

Sjalottløk stammer fra Midtøsten og ble bragt til Europa av franske korsfarere. Nå brukes den til matlaging i store deler av verden.

Næringsinnhold

Sjalottløk inneholder en rekke sunne næringsstoffer - vitaminer, mineraler og antioksidanter. Den inneholder mer karbohydrater enn vanlig løk, og gir ca 70 kcal per 100g. 

Anvendelse/bruksområde

Sjalottløk spises vanligvis ikke rå, men er godt egnet til alle slags middagsretter. Den er super i sauser, og kan gjerne stekes, grilles, bakes og syltes.

Oppbevaring

Sjalottløk bør oppbevares tørt og kjølig – gjerne i kjøleskap, men en kald kjeller er også egnet. Den har god holdbarhet. 

Tilberedning

Det er umulig å komme forbi sjalottløkens eksepsjonelle kvaliteter i sauser. Finhakk sjalottløken og fres den blank i litt god olivenolje eller smør. Tilsett litt rødvin og la det koke ned. Tilsett urter og fond eller kraft etter din egen smak og avslutt med litt fløte eller crème fraîche. Smak til med salt og pepper. 

Mer informasjon

Les mer om sjalottløk her:

www.frukt.no

http://www.frukt.no/sok/?searchText=sjalottl%C3%B8k

www.bama.no

http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/lok/sjalottlok/index.aspx

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.