Kjappe fakta om kylling

Kylling og kalkun er sunt og magert kjøtt og på samme tid raskt og lettvint. Produktutvalget har økt i takt med den sterke veksten i forbruket.

Kylling er ett av verdens mest spiste kjøttslag, og kan dessuten spises av alle – det er ikke tabu i noen religioner eller kulturer, og det er heller ikke opphav til allergi eller intoleranse. 

Kylling har et vell av variasjonsmuligheter. Den milde, fine smaken gjør at kjøttet passer i alle typer retter, enten vi bruker hele kyllingen eller gjør det enkelt og velger renskårne fileter. 

Alle typer krydder, frukt og grønnsaker passer til kylling, og den lar seg kombinere så vel med fisk og sjømat som med andre typer kjøtt. 

En hel kylling veier som oftest rundt 1 kg, men finnes i vektklasser opptil ca. 3,5 kg. 

Kyllingene kan enten stekes hele eller stykkes til filet og lår. Av skroget kan man koke kyllingkraft, som er god basis for saus eller suppe. 

Kyllingfilet inneholder nesten ikke noe fett, bare 1 %. I motsetning til i en del andre kjøttslag er ikke fettet marmorert inn i kyllingkjøttet, men sitter like under skinnet. Fjerner man skinnet på kyllingen, fjerner man samtidig mesteparten av fettet. 

Kyllingfett har også meget gunstig fettsyresammensetning. I en tid med svært stort fokus på kropp og helse er det helt naturlig at kyllingen er en viktig del av et moderne og variert norsk kosthold.

Kylling med skinn inneholder 13,6 % fett, uten skinn 2,1 % fett. Kylling inneholder dessuten verdifulle proteiner og flere B-vitaminer.