6 typer glutenfritt mel

6 typer glutenfritt mel
En glutenfri kost trenger ikke være kjedelig – det finnes mange spennende alternativer til hvetemel. Her får du de beste tipsene til hvilke meltyper du kan bruke!

Soyamel

Dette melet er rikt på protein og flerumettet fett. Melet fremstilles av malte, skåldede soyabønner. Soyamel passer spesielt godt til brødbaking, grøt og pannekaker.Veldig sunt, og godt er det også!

Mandelmel

Dette er kanskje et av de beste alternativene – siden det kan erstatte hvetemel i nesten alle oppskrifter. Mandlene blir finmalt og skallet fjernet, og man sitter igjen med et mel med mye mineraler og et høyt proteininnhold.

Godt tips: Prøv mandelmel i kaker for ekstra saftig resultat, eller til panering av kjøtt og fisk.

Kokosmel

Sunt, få karbohydrater og mye fiber – bedre blir det ikke! Perfekt å bruke som tykningsmiddel i smoothies, eller som en topping på frokostmüslien.

Rismel

Dette passer spesielt god til kake- og brødbakst, supper og sauser. I det asiatiske kjøkkenet finner vi dette melet i mange ulike produkter, for eksempel risnudler. Melet lages av finmalt ris, og virker stabiliserende for magen.

Maismel

I meksikansk matlaging er maismelet veldig populært, og brukes blant annet i både myke og friterte tortillas. La deg inspirere til å lage eksotisk mat!

Kikertmel

Kikertmel brukes mye i Midtøsten og landene rundt Middelhavet. Dette melet er glutenfritt og næringsrikt. Med hele 6 ganger så mye protein som hvetemel er dette en super kilde til protein! Melet inneholder også mye fiber og lite mettet fett.

Ta kontakt med en butikkansatt dersom du ikke finner produktet i din butikk.  Det er stor mulighet for at ønsket produkt kan bestilles opp.