Få barna til å spise mer frukt og grønt

Få barna til å spise mer frukt og grønt
Vi har alle opplevd det: Barnet sitter ved middagsbordet og lyser av avsky mens det pirkes borti de kokte bønnene eller brokkolien som ligger på tallerkenen. Det kan være vanskelig å få barna til å spise grønnsaker, men du kan løse problemet med smarte og lettvinte triks.
  • Nøye gjennomtenkt matpakke: Matpakken skal inneholde frukt og grønt – hver dag! Grønnsaker er bra å gi som snacks. Barn liker gjerne grønt som ikke smaker så sterkt, som for eksempel agurk, gulrot, minimais, tomater og sukkererter. Husk å skjære dem opp i staver – det gjør dem lettere å spise.Frukt er matpakkens dessert. Bruk sesongens frukt og skjær i biter. 
     
  • Lettvint mellommåltid: Både før og etter middagen kan man lokke barna med frukt og grønt. Gjør det til en vane å lage en tallerken med oppskårede grønnsaker når du begynner på middagen. Når man hygger seg foran tv'en er et fat med oppskåret frukt en god idé. 
  • Smoothie: drikke smoothie er kjempepopulært blant barn og unge. Og mer lettvint kan det ikke bli! Kjør bær og oppkuttet frukt i en blender eller en kjøkkenmaskin sammen med litt juice eller yoghurt og noen isbiter, og vips - du har en fristende drikke som garantert går ned på høykant. Vi kan anbefale ulike oppskrifter på smoothies.

  • Mange usunne barnebursdager? Om barnet går i barnehage hvor det er ca. 30 barn på avdelingen, så blir det mange barnebursdager i løpet av et år. Påvirke personalet i barnehagen til å velge sunnere alternativer i den daglige matserveringen og ved feiring av bursdager i barnehagen. 
  • Litt harmløs ”luring” til middag: Du kan ”gjemme” mange grønnsaker i middagsmaten. I barnefamilier hvor spagetti med kjøttsaus er en hyppig rett på middagsbordet, kan halvparten av kjøttet erstattes med finhakket gulrot, squash, selleri og løk – det smaker godt og barna er mer villige til å spise det. Ta gjerne ekstra tomater i sausen også – de teller selvfølgelig også med i 5 om dagen-regnskapet.
  • Dine barn blir hva du spiser: Barn kopierer foreldrenes matvaner. Hvis du ikke spiser frukt og grønt, gjør ikke dine barn det heller. Tilby frukt og grønt i mindre biter, og spis av det selv slik at barna ser det.

www.matprat.no