Få barna til å spise mer frukt og grønt

Få barna til å spise mer frukt og grønt
Vi har alle opplevd det: Barnet sitter ved middagsbordet og lyser av avsky mens det pirkes borti de kokte bønnene eller brokkolien som ligger på tallerkenen. Det kan være vanskelig å få barna til å spise grønnsaker, men du kan løse problemet med smarte og lettvinte triks.

Nøye gjennomtenkt matpakke

Matpakken skal inneholde frukt og grønt – hver dag! Grønnsaker er bra å gi som snacks. Barn liker gjerne grønt som ikke smaker så sterkt, som for eksempel agurk, gulrot, minimais, tomater og sukkererter. Husk å skjære dem opp i staver – det gjør dem lettere å spise.Frukt er matpakkens dessert. Bruk sesongens frukt og skjær i biter. 

Lettvint mellommåltid

Både før og etter middagen kan man lokke barna med frukt og grønt. Gjør det til en vane å lage en tallerken med oppskårede grønnsaker når du begynner på middagen. Når man hygger seg foran tv'en er et fat med oppskåret frukt en god idé. 

Dine barn blir hva du spiser

Barn kopierer foreldrenes matvaner. Hvis du ikke spiser frukt og grønt, gjør ikke dine barn det heller. Tilby frukt og grønt i mindre biter, og spis av det selv slik at barna ser det.

Smoothie

Drikke smoothie er kjempepopulært blant barn og unge. Og mer lettvint kan det ikke bli! Kjør bær og oppkuttet frukt i en blender eller en kjøkkenmaskin sammen med litt juice eller yoghurt og noen isbiter, og vips - du har en fristende drikke som garantert går ned på høykant. Vi kan anbefale ulike oppskrifter på smoothies.

Mange usunne barnebursdager?

Om barnet går i barnehage hvor det er ca. 30 barn på avdelingen, så blir det mange barnebursdager i løpet av et år. Påvirke personalet i barnehagen til å velge sunnere alternativer i den daglige matserveringen og ved feiring av bursdager i barnehagen. 

Litt harmløs ”luring” til middag

Du kan ”gjemme” mange grønnsaker i middagsmaten. I barnefamilier hvor spagetti med kjøttsaus er en hyppig rett på middagsbordet, kan halvparten av kjøttet erstattes med finhakket gulrot, squash, selleri og løk – det smaker godt og barna er mer villige til å spise det.

Ta gjerne ekstra tomater i sausen også – de teller selvfølgelig også med i 5 om dagen-regnskapet.

Tre enkle tips hjemme

  • Ha alltid frukt, bær og grønnsaker tilgjengelig. Det er det viktigste du kan gjøre for at barna dine skal spise mer frukt og grønt.
  • Kutt opp frukten og grønnsakene og la det stå fremme på bordet – eller ha det klart i kjøleskapet. Barna spiser garantert mer når frukten og grønnsakene er oppkuttet.
    PS! Klem over noen dråper lime, så holder frukten seg frisk og fristende.
  • La barna få være med på kjøkkenet. Barn synes det er mye mer spennende å spise det de har fått være med på å lage selv.