Slik velger du det sunneste brødet

Slik velger du det sunneste brødet
I løpet av få år har vi gått fra kjedelig kneipp til et fantastisk utvalg av grove brødsorter av flere kornslag. Det har gitt oss friheten til å kunne velge og variere etter smak og behag og slått myten om at ”brød er usunt” ihjel.

- Økt fokus på sunnhet og ernæring er en sterk trend, og vi ser dette påvirker også etterspørselen etter gode og grove kornprodukter, forteller Espen Schøning Lie, kokk og leder for MENY-Lauget, hos MENY.

Vi nordmenn spiser mye brød, og da er det ekstra greit å ha noe å velge mellom. For et stort utvalg fører både til mer matglede og at du alltid kan finne et brød du liker og som gjør matpakkene og frokostene til dagens lille høydepunkt.

Mer fokus på sunnhet

Å bruke brød og kornvarer i det daglige kostholdet er ikke bare sunt og godt, men også raskt og lettvint i en travel hverdag. Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser mer grove kornvarer, og velger grove og ekstra grove brød- og kornproduktene til hverdags. En annen bonus når du tilsetter mye gode kornvarer er ekstra mye og gode smaker og spennende konsistens.

- For å svare på forbrukernes etterspørsel etter gode og grove kornprodukter er 8 av våre 20 butikkstekte brød grove. Flere inneholder også frø og nøtter, som grovt franskt solsikkebrød fra United Bakeries og grovt kornbrød fra Jacobs Utvalgte. Blant våre andre bestselgere er supergrovt 100 % fra Bakehuset og økologisk speltbrød, forteller Espen.  



Har du lyst til å prøve noe nytt løfter Espen frem gulrotbrød og havrebrød som sikre vinnere i matboksen, og tipser om at du hos MENY får både brødgaranti og sunnhetsbonus på grove brød.

Ikke la deg lure  

Men ikke gå i fella med å tro at alt mørkt brød er grovt, tipser Espen.

– Et grovt ytre er ikke ensbetydende med et grovt indre. Lyse brød kan være bakt med mye sammalt mel, og mørke brød kun med siktet mel. Da er det lurt å benytte seg av merkeordningen ”Brødskalaen” som er laget nettopp for å gjøre det lettere å fastslå grovheten på brød, forteller Espen.

 

Hva er et sunt brød? Her er faktaene du trenger å vite:

  • Grovt mel er mye sunnere enn fint hvetemel. I sammalt mel og helkorn er hele kornet kommet til nytte – også skallet på kornet, som inneholder fiber.
  • Kostfiber gjør at tarmen kan nyttiggjøre seg mer av næringsstoffene i maten. Fiber i tarmen trekker også til seg fett, som igjen reduserer kolesterolet.
  • Grove korn er altså viktig for fordøyelsen vår, og brød bakt med grovt mel gir en bedre metthets-følelse.
  • Hvor grovt brødet er kommer an på hvor mye sammalt mel, hele korn og kli det er i brødet.
  •  Brød kan kalles for grovbrød når over halvparten av melblandingen er sammalt mel, hele korn eller kli.

 

Slik sjekker du hvor sunt brødet er 

”Brødskalaen”  er printet på de fleste brødposer eller er avbildet sammen med beskrivelsen av brødet. Denne viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Merkeordningen inkluderer ikke innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets næringsinnhold.

Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli.