Slik jobber MENY med innovasjon

Slik jobber MENY med innovasjon
Å være landets største utvalgskjede betyr å gå i bresjen og utvikle nye konsepter. Men er du klar over hvor mange produkter du i dag tar som en selvfølge som begynte sin ”karriere” hos MENY?

Kun tre av ti lanseringer lykkes

– Vi i MENY er opptatt av matglede, og med det godt utvalg, god kvalitet og flinke ansatte som kan hjelpe med tips og råd til et bedre måltid. Vi er også sterke i troen på at den som varierer kostholdet sitt, både spiser bedre og lever bedre.

Men for å variere kostholdet, er du avhengig av et bredt vareutvalg. Derfor tar vi inn ca. 1600 nyheter i året – selv om vi vet at bare en tredel av disse produktene vil lykkes, forteller daglig leder Pål Jacobsen hos MENY Tolvsrød og MENY Råel utenfor Tønsberg.

– MENY har store butikker der folk bor og trender skapes. Vi har alltid hatt fokus på stort vareutvalg, derfor har mange av dagens dagligvarer først blitt lansert i våre butikker. Produsentene trenger en arena for å teste ut sine nyvinninger – den arenaen skal alltid være MENY, og produsentene skal alltid føle seg velkomne.

Nye behov og trender dukker opp hele tiden, og vi skal dekke disse behovene, sier Jacobsen. Derfor har kjente produkter som kyllingfilet, Salmalaks, Old El Paso og fersk mozzarella alle startet sin ”karriere” hos MENY. Ja, selv brødskjæremaskin var vi først ute med!

MENY kjemper for at du skal få velge

Hos MENY sier vi JA til stort utvalg – og da sier vi skikkelig stort, helst fire ganger større enn hos lavpriskjedene. Vi var først ute med butikkstekte brød, og i dag steker vi 40 brødsorter – flere ganger om dagen. 

– En annen sak er jakten på de lokale matskattene. I dag har vi drøyt 2500 matskatter fra over 450 dyktige leverandører. Og her må jeg nevne noen eksempler:  

Lerstangkylling

Lerstang kylling er en saktevoksende premiumkylling, som vokser opp i fjøs med god plass og naturlig dagslys. Kyllingene slaktes for hånd og er helt fri for narasin og antibiotika, og resultatet er en kjøttkonsistens og smak vi aldri har hatt her til lands før.

Bjertnæs & Hoel

Potet- og grønnsakdyrkerne Bjertnæs & Hoel i Vestfold har gjort det trendy å spise norske poteter. MENY er den første og eneste kjeden som selger deres små og delikate gourmetpoteter. Nå øker salget av poteter hos MENY år for år.

Sigdal og Skjærgaarden

Sigdal Knekkebrød ble lansert i 2011. På kort tid ble de markedsleder med over 30% av knekkebrødsalget i våre butikker. Friske urter er noe helt annet enn tørket krydder - derfor var MENY først med å selge friske urter i mange varianter. De velsmakende urtene fra Skjærgaarden Gartneri i Vestfold får MENYs kunder når de er i sesong, forteller Jacobsen stolt.



Men han har flere stolte MENY-historier på lager, og nevner Norges fredagsfavoritt.

- Old El Paso, som ble lansert tidlig av Oluf Lorentzen og solgt i våre butikker. Nå er det fredagstaco i alle norske hjem. 

Visste du at MENY

-        tar inn ca. 1600 nyheter i året

-        har 95% av nyhetene som lanseres hvert år

-        har 35000 tilgjengelige varer i basen sin

-        er en motpol til lavpriskjedene som har 3500 - 6000 varer

-        har 1130 leverandører av matvarer

-        skal være grønnere, grovere, renere og sunnere

-        endrer folks matvaner