Norges største økologiske utvalg

Norges største økologiske utvalg
MENY er og skal være den dagligvarekjeden med det største utvalget og den høyeste andelen økologiske varer.

Tilgjenglighet 

Dagens kunder er bevisste på økologi, og mange mener at økologisk mat er best både for kroppen og miljøet. Vi i MENY har fokus på matglede kombinert med et stort vareutvalg, og fører i dag et av Norges største utvalg på økologisk mat.

I vårt faste sortiment har vi over 350 økologiske varer, men totalt har butikkene tilgang til over 1600 økologiske varer. De økologiske varene plasseres sammen med andre varer innenfor de forskjellige varegruppene, slik at det er lettere å få øye på de økologiske alternativene. Unntaket er på frukt og grønt hvor vi har samlet de økologiske varene på samme sted fordi det fungerer godt i den kategorien.

Vår ambisjon er å tilby økologiske produkter innenfor alle kategorier, og at forbrukerne skal kunne spise økologisk til alle måltider.

Økologisk logikk

MENY satser på økologi. Økologi er viktig for våre forbrukere og vi tror at økologiske prinsipper kan være en spydspiss i det fremtidsrettede bærekraftige landbruket. Foreløpig er det bare et fåtall gårder som er klassifisert som økologiske i Norge. Det betyr at for å dekke behovet må vi til tider importere økologiske matvarer. Det kan skape utfordringer.

For hva er best for miljøet - importert økologisk brokkoli fra andre deler av verden eller lokalprodusert ikke-økologisk brokkoli? Når vi må importere økologiske varer for å møte etterspørselen etter økologiske varer oppstår det et dilemma.

Co2 -avtrykket kan bli mye større ved å importere økologisk brokkoli fra for eksempel Spania enn ved å kjøpe brokkolien fra våre lokale leverandører. De miljømessige besparelsene innskrenkes når vi blir nødt til å importere varer fra andre siden av jorda fordi produksjonen av økologisk mat ikke er stor nok i forhold til etterspørselen. Dette er et regnestykke vi må ta på alvor.

Økologieksperter 

Det er tre grunner til at vi har satset på økologisk mat: miljøhensyn, etterspørsel fra kundene og dyrevelferd.

I MENY gjør vi det vi kan for å få flere til å velge økologisk og at forbruket av økologisk mat skal øke. Salget av økologiske varer økte fra 2014 til 2015, men fortsatt er bare 1,6 prosent av omsetning i dagligvarehandelen økologisk. I MENY er andelen 2,1 prosent.

MENY er opptatt av fagkunnskap hos de ansatte, og har derfor utviklet et web-kurs om økologi for medarbeiderne våre. Her lærer de om hva økologi er og hvilke varer vi tilbyr.