Smart hyttemat

På hytta er det ofte lite plass og mange folk – da er det fint med noen gode tips til mat som du kan lage på liten plass, til mange.

Planlegg på forhånd

Hvis du skal på hytta, er det en god idé å lage noe av maten på forhånd. Da sparer du tid på matlaging i ferien, og kan heller bruke dagene til å kose deg sammen venner og familie. 

 

Lag for eksempel vaffelrøren hjemme, og ta med røren på en tom melkekartong med skrukork. 

Eller du kan lage en hjemmelaget pastasaus før du drar, og helle sausen over i en plastbeholder. For de som har begrenset med kokemuligheter på hytta, er dette supert.

Tips! Lag suppe på forhånd og hold den varm på termos. Kommer dere frem på hytta sent på kvelden så er maten allerede klar.

Mat som metter mange

Gryteretter er godt egnet til å mette mange munner, enten det er til storfamilien eller venneflokken. Prøv denne viltgryten med reinsdyrskav og einebær, perfekt etter en lang skitur.

Eller hva med lapskaus, en god gammel klassiker. 

Enkle godsaker til barna som man kan tilberede enkelt på hytta eller ta med hjemmeifra er pizzasnurrer, wraps, fylte pitabrød, pannekaker og pizzamuffins

Har du gjester på besøk og vil servere noe godt, vil denne elgsteken med røstipoteter falle i smak hos alle. 

På påskeaften er lammet selvskrevent på middagsbordet.

Tips! Store kjøttstykker som skal langtidsstekes holder til middag et par dager. Da sparer du tid på kjøkkenet og kan heller kose deg i solveggen.

Mat som "lager seg selv"

Alt som gjør seg selv i ovnen på lav varme over lang tid, er helt topp på hytta. Sett grønnsaker og poteter i en langpanne, og sett steken på toppen. Dra på skitur mens middagen lager seg selv!

Det finnes også mange spennende varianter av lammesteken. Hva med en liten tvist? Server bresert lammeskank eller lam med smak av Provence.

Tips! Lag et tapas/ koldtbord med restematen, så slipper du at kjøleskapet fylles opp.

Enkel frokost og kveldsmat

Det er mange enkle retter som smaker deilig som familievennlig frokost eller som noe søtt på kvelden. 

Prøv en av disse:

  • Arme riddere med bær
  • Lompe med pålegg
  • Saftig eggerøre med gressløk
  • Omelett med paprika og squash