5 om dagen i matpakken

Sørg for at barna får i seg de anbefalte fem om dagen ved å gjøre matpakken til en grønn fristelse! Få tips til hvordan man kan få mer frukt og grønnsaker i matpakken.

Et generelle tips er å ikke bare "sende med et eple". Kutt det opp, for det viser seg at frukt som er kuttet opp også spises opp. 

Her er en liste over enkle ting å pakke med:

  • epler
  • pærer
  • fersken
  • kiwi
  • druer
  • bananer
  • melon
  • appelsiner

Noen typer oppskåret frukt (eple, bananer) blir fort brune. Del de opp og pakk det godt inn i plast eller har det i praktiske fruktposer som du får kjøpt hos MENY.

Fruktsalat i matpakken

Lag en spennende fruktsalat av:

  • blåbær
  • jordbær
  • druer
  • kiwi
  • mango
  • bjørnebær

  • kr 17,90

    kr 102,29/kg

    Gulrot

    175g Cevita Smågodt

  • kr 36,90

    kr 210,86/kg

    Blåbær

    175g Shake Cevita

Matpakke med grønnsaker

Ikke bare er grønnskaer sunt, men de har friske, fine farger som gjør matpakke mer fristende enn bare synet av grå brødskiver. Disse grønnsakene gjør seg godt i en matpakke:

Grønnsaker som egner seg i matpakken:

  • gulrot
  • agurk
  • sukkererter
  • paprika
  • brokkoli
  • selleri
  • oliven

Tørket frukt og bær i matpakka

Det er enklere å håndtere tørket frukt og bær enn ferske. I alle fall er det kjekt å ha som back up til de dagene du har gått tom for eller glemt fersk frukt.

  • Rosiner
  • Blåbær
  • Fersken
  • Mango

  • kr 22,90

    kr 286,25/kg

    Fruktmiks

    Naturell 80g Njoy

Liten boks med bær

Det aller enkleste, men også blant de mest populære er å legge med en liten boks med bær.

  • Blåbær
  • Rips
  • Bjørnebær
  • Solbær

Tre gjerne fruktbiter på små morsomme partysticks.

Fruktposer til matpakken

Prøv disse smarte fruktposene som holder kuttet frukt og grønnsaker friske og...