Slik gjør du matpakkene litt sunnere og grønnere

Slik gjør du matpakkene litt sunnere og grønnere

Det er mange måter å sørge for at du får i deg mer frukt og grønt. Grønnere frokost, lunsj og matpakker er noen av dem. Plukk med deg et par matpakketips med frukt og grønnsaker her.

Det er temmelig kjedelig å finne brødskiver i matboksen hver dag, så variasjon og kreativitet er essensielt for å få barna til å spise opp. Bruk frukt og grønt, så blir matpakka både mer fristende og sunnere. 

Grove brødskiver med spennende topping

Pynt brunosten med bananskiver og blåbær, eller smør brødskiven med kremost naturell og topp med jordbær drysset med hakkede nøtter eller granola.

Ost, skinke og salami blir straks mer fristende med noen salatblader i bunnen og tomat, agurk og paprika på toppen.

Noe du mangler?


Topp grovt og godt brød med for eksempel kokt skinke, spekeskinke, rucculasalat, reddikskiver, spirer eller friske urter som basilikum eller koriander.

Prøv smakfulle håndverksbrød:


Wraps

Mange har tortillas liggende fra tacomiddagen. Fyll dem med frukt, grønnsaker, kylling, bønner og litt smakfull dressing så får du en fristende og smakfull lunsj. Velg gjerne grove tortillalefser!

Wraps er en god måte å få i seg mange smakfulle grønnsaker på. Wraps er en god måte å få i seg mange smakfulle grønnsaker på.

Prøv også dette i wrapen: skinke, agurk, paprika, guacamole og reker, fiskekaker, tomat, salat og remulade, tacokjøtt med tilbehør.

Smoothie

Smoothie av bær, frukt og yoghurt er glimrende til matpakken. Kjøp ferdig i butikk eller lag selv og hell over på drikkeflaske eller annen flaske. 

Emblem
Lage smoothie kvelden før, fyll i en flaske og legg den i fryseren. Da har den perfekt konsistens når du skal spise lunsj!
Smoothie kan både kjøpes ferdig, eller lages selv Smoothie kan både kjøpes ferdig, eller lages selv

Har du prøvd disse?


Pastasalat med grønnsaker

En pastasalat kan inneholde nesten hva som helst. Varier gjerne kjøtt med fisk, for eksempel avkjølt, kokt eller stekt laks.

Pastasalat kan du enten lage selv, eller blande din egen i MENYs store salatbar. Pastasalat kan du enten lage selv, eller blande din egen i MENYs store salatbar.

Forslag til innhold: 

  • Kokt kald fullkornspasta
  • Grillet kylling delt i mindre biter
  • Spekeskinke i strimler
  • Kokt skinke eller kalkunpålegg i strimler
  • Sprøstekt bacon
  • Små tomater delt i to
  • Soltørkede tomater i små biter
  • Oliven
  • Paprika i små biter
  • Ost som gulost eller fetaost i terninger
  • Agurk i små biter
  • Reddiker i skiver
  • Mais
  • Hakket hardkokt egg
  • Frisk salat
  • Pesto eller en annen dressing etter ønske

Velg ingredienser etter eget ønske og bland alt godt sammen. Bland inn dressingen eller ha den ved siden av i et lite beger.

Har du alt du trenger til matpakken?

Spennende erstatninger for smør

Pesto og sennep er to spennende alternativer til smør på brødskiva. Disse gjør brødskivene utrolig smaksrike og passer godt til blant annet skinke.

Hva med å bruke avokado som smør på skiva? Topp med for eksempel kokt skinke, spekeskinke, rucculasalat, reddikskiver, spirer eller friske urter som basilikum eller koriander.

Prøv noe annet enn smør og majones på brødskiven Prøv noe annet enn smør og majones på brødskiven

Prøv disse:

Avokado på 6 måter

Avokado på 6 måter

Avokado er egentlig en frukt, men brukes som grønnsak i matlaging. Den er mild og kremet og spises først og fremst rå.

Grove pannekaker med fyll

Grove pannekaker er litt sunnere og smaker godt i til frokost, lunsj og matpakka. Topper du dem med frukt og bær i tillegg, bidrar du til fem om dagen. I matpakka smaker det godt med ost og skinke i pannekakene. 

Grove bananpannekaker er kjempegodt i matpakken - og som en ekstra bonus får du brukt opp de overmodne bananene du har liggende. Grove bananpannekaker er kjempegodt i matpakken - og som en ekstra bonus får du brukt opp de overmodne bananene du har liggende.