Matpakkene som holder energien oppe

Matpakkene som holder energien oppe
Alle kjenner til det kritiske punktet hvor lunsjen er forbrent og det fremdeles er tre timer til du skal spise middag. Her er matpakkene som holder deg mett gjennom hele dagen!

Grovt brød og grove kornprodukter er et bra utgangspunkt for en god lunsj. Prøv Grovt nøttebrød eller Eltefritt grovbrød 

Kokkens tips: Gjør som danskene – ha potet på brødskiven! Kjempegodt sammen med spekeskinke og salami.

Hva med en deilig tunfisksalat i en grov sandwich? Lag tunfisksalaten kvelden før - med hardkokt egg, majones, kesam og tunfisk fra boks. For ekstra smak kan du tilsette litt karri eller rødløk/vårløk. 

her

Egg på brødskiven gir god metthetsfølelse. Prøv gjerne egg og røkelaks i en wrap – kjapt å lage og knallgodt å spise!

Varmrøkt makrell og laks er fete fisker med mye omega-3, vitamin D og masse god smak. Ha fisken i  lompe eller sandwich komponert med kremost og et par agurkskiver. Topp med gressløk eller ruccola for en ekstra tasty opplevelse.

Oppskrift på Røkt ørret i potetlefse

Kokkens tips: Hvis du ønsker fisk til lunsj er fiskekake i pitabrød en kjapp variant du kan lage på 1-2-3!

Pastasalat er perfekt å lage kvelden før og holder seg godt. Kok litt ekstra pasta til middagen og bruk restene i matpakken. Tilsett litt erter, basilikum og tomat - enkelt og knallgodt! Her finnes det utallige varianter.

Passtasalat med kjøttboller

Kokkens tips: Bruk fullkornspasta for et sunnere måltid!

Hvis du ønsker en salat uten kornprodukter er det smart å erstatte karbohydratene med proteiner som kylling, kjøtt, linser eller bønner. Da holder du energien oppe lengere.

Lun salat med kylling, grillet melon og ananas

PS: Ha noe lett tilgjengelig når sulten melder seg - for eksempel minigulrøtter, sukkererter, banan eller nøtter. Menys vakumpose holder grønnsaker og frukt friskt gjennom hele dagen.

Ta med en avokado i matpakken! Del avokadoen i to og ha litt lime eller sitron over så den ikke blir brun.

Til barna: Lag to separate matpakker, så har poden litt påfyll til tidlig ettermiddag. Ved å lage to separate pakker blir det lettere å porsjonere maten gjennom dagen.