Mat til bilferien

Bilferie er en av de beste familieferiene. Ikke bare er det muligheter til å impulsivt stoppe underveis og oppdage nye steder, det er også et godt og billig feriealternativ. For en best mulig opplevelse av turen, har vi noen tips til mat som er lurt å ha med i bagasjen.

Se video med  oppskrift på drømmesandwich ovenfor

De fleste foreldre gruer seg til aktive, utålmodige og skrikende barn, noe som ofte kan komme av at blodsukkeret til de små er litt for lavt. Så hva bør en forelder ha tilgjengelig når det har gått flere timer siden forrige måltid og den nærmeste bensinstasjonen befinner seg på flere mils avstand? Frukt og grønnsaker kan være redningen. 

Kutt opp frukt og grønt i mindre biter og legg i små tette beholdere. Sunt og godt! 

Gode mellommåltider

her

Grove pizzasnurrer

Grove pizzamuffins med pepperoni

Spicy omelettrull med kylling

Pølsewrap med kålsalat

Chilimania kyllingwrap

Oppskåret frukt og grønnsaker

Frukt og grønnsaker kan fint kombineres med yoghurt eller crème fraiche. Før bilturen kan du forberede oppskåret melon, eple, ananas eller jordbær. I bilen kan barna dyppe frukten i yoghurt eller grønnsaker i crème fraiche. En litt mer spennende måte å spise på for de minste. Ta gjerne et lite rastestopp, så slipper du søl i bilen.

Om du lar barna være med på å forberede nistepakken blir den mer morsom å spise. Kreativ oppskjæring og servering gjør også frukt og grønnsaker fristende for de mer kresne barna. Frukt og grønnsaker er ikke bare sunt for barna, også voksne har godt av å et lite påfyll av energi. På denne måten gir du kroppen de næringsstoffene den trenger.

Drikke

Rikelig med drikke er like viktig å ha med som frisk, oppskåret frukt og grønnsaker på reisen. Vann er den beste tørstedrikken når man er på biltur. På denne måten blir ikke barna dehydrerte og du unngår kvalme og overaktive barn som resultat av brusdrikking.

Du kan også lage denne deilige hjemmelagde sitronlimonaden

5 om dagen

Hos Meny finner du hver uke 5 fristende tilbud på frukt og grønnsaker. Vi håper at dette kan hjelpe deg med å spise de 5 porsjonene av daglig av frukt, bær og grønnsaker som er anbefalt for et sunt kosthold. La deg friste hos Meny!

God ferie og god tur! 

Andre artikler

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.