Slik spiser du sunnere på restaurant

Slik spiser du sunnere på restaurant
Hva bør man spise når man er ute på restaurant? Her er noen enkle tips som gjør måltidet sunnere:
  1. Be om saus ved siden av, ikke oppå maten.
  2. Be om ekstra grønnsaker.
  3. Be om grovt brød.
  4. Ikke spis deg mett på brødet mens du venter på hovedretten.
  5. Spør om du kan få noe annet enn friterte poteter til. Ovnsbakte poteter eller potetmos er sunnere alternativer.

Gatekjøkkenmat 

En vanlig kebab inneholder omtrent halvparten av hva en normal aktiv kvinne bør få i seg i løpet av en hel dag, så det sier seg selv at dette er fet mat. Vil du gjøre kebaben litt sunnere, spør du om å få mindre dressing og mer grønnsaker oppi. Dropp også å spise hele pitabrødet; det er lyst, uten næring og dyppet i fet dressing.

Selv om hurtigmatkjeder som McDonalds og Burger King er kjent for å være store fete ulver, er det mulig å gjøre besøket litt sunnere. Kjøp en salat til hamburgeren. Dropp pommes fritesen – den er både veldig fet og uten næring. Og drikk vann i stedet for brus. Nå er halvparten av kaloriene er fjernet, og du kan unne deg en Big Mac med god samvittighet.

Meksikansk

Her er det mye sunn mat, som grillet kylling og biff, friske grønnsaker og smakfulle salsasauser. Det er imidlertid lurt å styre unna alt som er sprøtt og fritert, og som gjør deg fet på fingrene etterpå, som for eksempel nachos og tacoskjell. Begrens også mengden av ost og rømme.

Gresk

Det er ikke uten grunn at gresk mat er kjent for å være sunn. Her kan du fråtse i mye med god samvittighet – som rene grønnsaker og rent kjøtt, tzatsiki og hummus. Olivenolje er en sunn olje, men pass på mengden.

Italiensk

Italiensk mat kan være en utfordring. Her står valget ofte mellom fete pizzaer med tykke lag med ost eller pasta med fete sauser. I tillegg er pastaen gjerne lys (ikke fullkorn). Spør gjerne om de har grovere pasta og be om salat ved siden av. Det samme kan du gjøre når du bestiller pizza. Kjør på med salat. Du spiser du deg mett på en halv pizza i stedet for en hel.

Indisk

Mye indisk mat har bra kvalitet på kjøtt. I tillegg er det mange sunne grønnsaker i rettene. Asiatisk mat er gjerne sunn – problemet ligger i de virkelig fete sausene. Spør om å få yoghurtsaus i stedet og spis mindre av den, så er mye gjort.

Thailandsk

Også her er sausene utfordringen. De inneholder mye fet kokosmelk og skjult olje som gjør dem svært kaloririke. Unngå de friterte rettene og velg salater, rent kjøtt og supper. Dampkokte grønnsaker er også sunt og godt.

 Japansk

Mange spør meg om sushi er sunt, og ja – i utgangspunktet er det det. Ren fisk er veldig bra. Risen er imidlertid lys og gir lite næring, og det er lite grønnsaker i rettene. I tillegg er vårrullene ofte frityrstekt. Velg gjerne sashimi, som har mer fisk og er uten ris, og unngå frityrstekte biter. Bestill gjerne en salat til også.