Et (vann)vittig godt tips!

Et (vann)vittig godt tips!
Drikk vann! Kroppen trenger 2,5 liter væske per dag. Vi får i oss ca 1 liter væske gjennom maten, og vi bør derfor drikke ca 1,5 liter i løpet av dagen. Ved høyt aktivitetsnivå med mye svetting er behovet enda større.

Hvis du ikke drikker nok, vil du føle deg trøtt og slapp, og kanskje få hodepine. Det blir også vanskeligere å yte maksimalt ved fysisk aktivitet.

Velg vann

Du bør først og fremst drikke vann for å dekke væske behovet. Vann er best fordi:

• Det inneholder ingen ekstra kalorier

• Det skader ikke tennene

• Det er GRATIS

Mitt tips er å starte hver måltidet med et glass vann. Da er det lettere å begrense porsjonen. 

Kort sagt: Drikk rikelig med vann, hele dagen!

Tips for å komme i gang med å drikke vann:

  • Sett deg et mål om å drikke en viss mengde vann hver dag. 
  • Ha gjerne en drikkeflaske med deg med kjent volum, slik at det er lettere å se hvor mye du drikker 
  • Gjør det fristende! Ha for eksempel kaldt vann med appelsinskiver stående klart i en karaffel i kjøleskapet.
  • Ha vann stående på nattbordet, så du drikker litt hvis du våkner om natta.