Tips til en litt sunnere jul

Tips til en litt sunnere jul
Julen nærmer seg, og med den følger lange måltider og mye julekos. Fristelsene finnes hvor enn du ser, og det er lett å spise mer enn man hadde tenkt. Spesielt når man er midt oppi alle fristelsene, kan det være vanskelig å spise sunt.

SportyMENY ønsker at alle skal kose seg i jula og virkelig kjenne på alle de gode rettene og smakene som hører til, - men ønsker du å være sunn oppi alt, har vi noen tips til deg. 

1. Beveg deg mer mellom måltidene

Bevegelse er en undervurdert katalysator for forbrenningen. Er du mer aktiv i løpet av dagen, ja da kan du kose deg mer med alt det gode julen består av. De fleste har fri i jula, og dermed tid til å ta turer ut med familie og barn. Bruk kroppen før julemiddagen. Du vil merke at både hode og kropp takker deg for dette.

2. Velg ut de måltidene du virkelig skal kose deg

Det finnes masse kaloririk og fet julemat. Som ribbe, pølser, medisterkaker, pinnekjøtt og sauser. Velger du disse alternativene til hvert eneste måltid i jula, kan vekta fort gå opp noen kilo til januar.

Vårt tips er at du velger deg ut noen måltider der du ikke skal tenke noe over hva du velger og hvor mye du spiser. Men nyter maten og alle de gode smakene.

Men velger du innimellom noen dager der du går for de litt sunnere og magrere julealternativene, kan du gjøre din egen kropp og helse en tjeneste:

 3. Velg ut noen måltider der du går for de litt sunnere alternativene

Det finnes også sunnere alternativer om du ønsker å ta sunnere valg under måltidene, og da kan dette være en ledesnor for hva du skal velge. De fleste typer fisk, magert kjøtt som kalkun, roastbiff og skinke, kokt eller rørt egg, kokte grønnsaker, rødkål/surkål, mandariner og annen frukt. Eventuelt gå for litt mindre porsjoner av den fetere maten og skjær bort det synlige fettet om du kan.

God jul, sporty-hilsen Anne Marte