Gjør favorittmaten sunnere

Gjør favorittmaten sunnere
Med noen små endringer kan du gjøre kostholdet til familien litt sunnere, uten å måtte fjerne favorittmat som taco, pizza, pasta og pannekaker fra menyen.

Det er mange gjengangere på norske middagsbord. Samtidig vet vi at vi spiser for lite grønnsaker. Til enkelte middagsretter som for eksempel pannekaker, er grønnsaker ofte helt fraværende.

Når vi ønsker å gi tips om nye, smarte kostholdsvaner, betyr ikke det at vi skal fjerne favorittmaten til familien fra menyen. Men vi har noen tips som kan gjøre den litt sunnere.

Taco 

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du kan også bruke strimler av kylling, biff eller laks. Supplér gjerne karbonadedeigen med brune bønner. De er super sunne og vil gi en god metthetsfølelse.

Mange kjøper ferdige bokser med guacamole. De inneholder lite avocado. Lag den heller selv, det er veldig enkelt og godt. Se her for oppskrift på guacamole.

Til taco kan du fråtse i grønnsaker. Prøv deg frem med salat, tomat, løk, mais, agurk, paprika og bønner. Lag gjerne også gjerne din egen salsa.

Pizza

En ferdig kjøpepizza kan inneholde mye fett og være ganske så næringsfattig. Men ferdigpizzaen kommer nok mest sannsynlig aldri til å forsvinne fra de norske hjem. Et råd kan være å spise mindre porsjoner av ferdigpizzaen og heller lage en god salat ved siden av. Og selv en ferdigpizza blir mye sunnere hvis du legger på ekstra grønnsaker på toppen. Det er mange grønnsaker som passer på pizza: sjampinjong, løk, tomater, paprika, squash og aubergine i skiver.

Det beste er selvfølgelig om du lager pizza selv. Da får du mer kontroll på hva familien får i seg. Her er oppskrift på en deilig vegetarpizza (avbildet).

Pasta

Pasta med kjøttsaus er mange barnefamiliers favoritt. Erstatter du kjøttdeigen med karbonadedeig får du en variant med mindre fett. Og sausen blir ekstra saftig og god med revne gulrøtter. Bruk gjerne 1 gulrot pr. 100 gram karbonadedeig. I den opprinnelige bolognese er det, i tillegg til gulrot, også små terninger av stangselleri.

Aubergine, squash, løk og friske tomater passer også utmerket i en pastasaus. Prøv å lage sausen selv neste gang og la ferdigglasset stå, det tar ikke lang tid å lage den selv. Liker ikke barna grønnsaker? Klarer de å finne hver minste lille grønnsaksbit du har gjemt i pastasausen? Bruk en hvitløkspresse! Både løk og squash egner seg til å presses gjennom hvitløkspressen. Da vil barna garantert ikke oppdage grønnsakene, bare den gode smaken.

Bruk fullkornspasta, det er en god kilde til kostfiber. 

Klikk her for oppskrift på pastaretten avbildet. 

Fiskepinner

I noen av fiskepinnene du finner i frysedisken er det lite fisk. Klikk her for å se hvordan du lager hjemmelagde fiskepinner. Det er ikke så vanskelig som du tror og barna synes kanskje det er gøy å bli med å lage dem. Bruk filet av torsk eller laks. Skjær fisken i passe stykker. Visp et par egg med en gaffel. Dypp fiskestykkene i egg og rull dem deretter i hvetemel. Du kan også bruke brødsmuler. Stek i olje, og la de ligge litt på et stykke kjøkkenpapir for å tørke av noe av oljen. Server en frisk gulrotsalat til.

Pannekaker

Mange familier har faste pannekakedager. Det skal ikke så mye til for å gjøre pannekakedagene et hakk sunnere. Her er noen tips:

1. Bruk grovt mel i pannekakene. 

Oppskrift på grove pannekaker med eple og kanel. 

2. Bruk friske bær og ikke syltetøy.

3. Hva med å prøve bananpannekaker

3. Server oppskårne grønnsaker ved siden av pannekakene, så har man noe å knaske på mens man venter på neste pannekakene.

4. Lag en deilig suppe til pannekakene. Det er enkelt og raskt å lage hjemmelaget gulrotsuppe. Mye sunnere!

Lykke til med hverdagsmaten!