Gjør favorittmaten litt sunnere

Gjør favorittmaten litt sunnere

Med noen små endringer kan du gjøre kostholdet til familien litt sunnere, uten å måtte fjerne taco, pizza, pasta og pannekaker fra menyen. Se våre smakfulle tips!

Nye kostholdsvaner i hverdagen betyr ikke nødvendigvis å fjerne favorittmaten fra menyen. Det handler nemlig ikke om å velge bort, men å spise mer av alt som er bra for oss. Slik kan du gjøre familiefavorittene litt sunnere.

Taco 

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du kan også bruke strimler av kylling, biff eller laks. Supplér gjerne karbonadedeigen med brune bønner, disse gir en langvarig metthetsfølelse.

I taco kan man bruke nesten hva som helst! Prøv f.eks laks i tacoen - kjempegodt og saftig! I taco kan man bruke nesten hva som helst! Prøv f.eks laks i tacoen - kjempegodt og saftig!

Når det er tacokveld, kan du fråtse i gode grønnsaker. Prøv deg frem med salat, tomat, avocado, løk, mango, mais, agurk, paprika og bønner - kanskje du finner en ny favorittkombinasjon?

Har du mulighet, kan du også tilbehøret fra bunnen av. Det tar ikke lang tid, og fordelen er at du vet nøyaktig hva det inneholder. I tillegg smaker det utrolig godt!

Prøv dette i tacoen:


Pizza

En ferdig kjøpepizza kan inneholde mye fett og være ganske næringsfattig. Vi nordmenn elsker ferdigpizza, og den vil mest sannynlig aldri forsvinne fra de norske hjem. Et tips er å lage en god salat ved siden av pizzaen.

Hvorfor ikke legge ekstra grønnsaker på pizzaen før den går i ovnen? Paprika, tomat, purre, mais vårløk, løk, sjampingjong og aubergine er gode valg som ekstra topping.

Det aller beste er om du lager pizza selv - her har du full kontroll på innhold. I tillegg er det lite som slår en deilig, hjemmelaget pizza.

Du også bytte ut hvetemel med grovere varianter, eller kanskje velge karbonadedeig som topping framfor kjøttdeig? Mulighetene er mange!

Få det du trenger levert hjem:


Pasta

Pasta med kjøttsaus er mange barnefamiliers soleklare favoritt, og er svært enkel å gjøre litt sunnere. Her kan du for eksempel erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, og du får en variant med mindre fett.

Hva med å lage pastasausen fra bunnen av, eller velge en ferdigvariant med mer grønnsaker? Du kan også tilsette grønnsaker i ferdigsaus. Aubergine, squash, løk og friske tomater passer utmerket i en pastasaus.

  • Pastasausen blir ekstra saftig og god med revne gulrøtter. I den opprinnelige bolognese er det, i tillegg til gulrot, også små terninger av stangselleri.

  • Liker ikke barna grønnsaker, og luker ut hver minste lille bit? Bruk en hvitløkspresse og bland inn i sausen! Både løk og squash egner seg til å presses gjennom hvitløkspressen. Da vil barna garantert ikke oppdage grønnsakene, bare den gode smaken.

Prøv disse variantene:

 

Fiskepinner og fiskekaker

I noen av de ferdige fiskeproduktene er det lite fisk. I innholdsfortegnelsen på varen står det hvor mye fisk de inneholder, og dette gir en fin pekepinn på hva man bør velge.

Fiskekaker er populært blant både barn og voksne. Server med en deilig pastasalat og topp med gode grønnsaker. Fiskekaker er populært blant både barn og voksne. Server med en deilig pastasalat og topp med gode grønnsaker.

Prøv disse fiskekakene:

 

Lag gjerne fiskepinnene selv. Dette er så lett at barna også kan bli med å lage dem! Slik gjør du:

  1. Bruk filet av torsk eller laks og skjær fisken i passe stykker.
  2. Visp 2 egg med en gaffel
  3. Dypp fiskestykkene i egg og rull dem deretter i hvetemel (du kan også bruke brødsmuler)
  4. Stek i olje og la de ligge litt på et stykke kjøkkenpapir for å dryppe av noe av oljen.

Server gjerne med en frisk gulrotsalat, kokte poteter og brokkoli til.

Alt du trenger til fiskepinner:

Litt sunnere pannekaker

Mange familier har faste pannekakedager. Det skal ikke så mye til for å gjøre pannekakedagene et hakk sunnere. Her er noen tips:

  • Bruk grovere mel i pannekakene.
  • Bruk frisk frukt og bær som fyll istedenfor syltetøy og sukker.
  • Lag en deilig suppe til pannekakene. En god spinatsuppe eller tomatsuppe til pannekakene er en sikker vinner!
  • Prøv bananpannekaker. Perfekt til både frokost, lunsj og middag. I tillegg smaker det utrolig godt! Se oppskrift på bananpannekaker her.

Husk at du også kan variere tilbehøret for å gjøre maten litt sunnere. Lag for eksempel deilig, hjemmelaget bringebærsyltetøy til pannekakene.

Emblem
Vafler kan også enkelt gjøres grovere ved å bruke grovere mel eller havregyn i vaffelrøren - og smaken vil være like god!

Mangler du noe?