Gode grunner til å spise frokost

Frokost på engelsk heter breakfast, og kommer av "å bryte fasten” som kroppen har hatt løpet av natten. Da har kroppen vært på lavgir og for å komme seg opp og få energi til dagen du har i vente så trenger den noe jobbe på.

Se video for frokosttips med eltefrie rundstykker ovenfor

  • Du får et mer næringsriktig kosthold når du spiser frokost. De som spiser frokost spiser også sunnere måltider enn de som hopper over frokosten. 
  • Du er mer konsentrert og presterer bedre. Det å droppe frokosten kan redusere mental prestasjon. Frokost hjelper læringsprosessen, for det er lettere å følge med og man blir mer interessert i å lære når man har spist frokost.
  • Du er mer utholdende ved fysiske aktiviteter ved inntak av frokost. Hvis du tilfører kroppen lite energi øker nedbrytingen av muskelmasse. Over tid vil dette føre til ytterligere redusert forbrenning.
  • Du får lavere kolesterol. Kolesterolet skyter i været på dagene uten frokost. Følsomheten for insulin blir også redusert, som betyr at det blir lettere å legge på seg ekstra vekt. Til sammen kan disse to faktorene ha stor betydning for et sunt hjerte- og karsystem.
  • De som spiser frokost veier gjennomsnittlig mindre enn de som hopper over dagens første måltid. De som kutter ut morgenmaten vil nemlig føle seg mer sultne gjennom hele dagen og ta igjen for frokosten ved å spise større porsjoner ved andre måltider.

5 tips til en bedre frokost

  • Grovt brød gir en sunnere start på dagen. Velger du kornprodukter som har 3 eller 4 deler markert på brødskalaen får du i deg mer kostfiber som gir deg god metthet som varer. 
  • Start dagen med en rask og enkel fruktsalat. Kutt opp frukten dagen i forveien og ha den klar i kjøleskapet. Topp gjerne med litt kesam for en friskere smak.
  • Prøv avokado istedenfor smør på brødskiva. Mos en avokado og tilsett salt, pepper og en god skvis med sitron.
  • For «ferskt» brød hverdag, ha ferdig oppskåret brød i fryseren. Velg ditt favorittbrød, få det skivet i brødskjæremaskinen hos MENY og legg det i fryseren. Så er det bare å tine opp brødskiver etter behov. 
  • Tilsett friske bær, müsliog nøtter i yoghurten.