Reduser saltet

Reduser saltet
Salt er viktig for oss, både fordi kroppen vår trenger salt for å fungere normalt, og fordi salt er viktig for smak, konsistens og konservering av matvarer. Samtidig spiser vi for mye salt, og mange kan ha en fordel av å redusere inntaket.

Hva er salt?

Vanlig salt, også kalt koksalt eller bordsalt, består av natriumklorid (NaCl). Det er inntak av natrium som knyttes til negative helseeffekter, hvorav et høyt inntak øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer.

Mange av oss vet at vi bør begrense inntaket av salt, men hvor mye er egentlig for mye?

Kroppen vår har behov for salt, men mengden vi trenger er liten. For å dekke dagsbehovet for salt er det tilstrekkelig med et saltinntak på 1.5 g daglig hos voksne. I dag får vi i oss mye mer salt enn det som er anbefalt, omlag 10 g daglig. Helsedirektoratet ønsker derfor å redusere inntaket av salt i befolkningen til 5 g daglig, noe som tilsvarer en snau teskje.

Barn trenger mindre salt enn voksne. Fra 2-10-årsalderen bør inntaket av salt begrenses til 3-4 gram per dag, det vil si ca. en halv teskje. De vanene man får tidlig i livet vil ofte være med på å påvirke vanene våre også senere i livet. 

Det er hverdager det er flest av

Det er store forskjeller i saltinnhold mellom ulike produkter i butikkhyllene. Det å gjøre bevisste valg når det kommer til de produktene man spiser mye av er lurt. Her er Nøkkelhullsmerket et godt hjelpemiddel. 

Varedeklarasjonen gir oss god informasjon om hva matvarene inneholder. En næringsdeklarasjon er opplysninger om varens innhold av energi og næringsstoffer.Det vil si at den ingrediensen det finnes mest av i maten, står først. 

Små justeringer hjemme på kjøkkenet

  • Når vi lager mer mat fra bunnen av, har vi mer kontroll på saltinnholdet og kan selv bestemme hvor mye salt vi ønsker i maten. 
  • Ved bruk av hel/halvfabrikata er et tips å tilsette mer grønnsaker eller poteter. Slik kan du «tynne ut» saltinnholdet.
  • Det finnes mange smakstilsetninger og krydder du kan bruke som erstatninger for salt. Syrlige ingredienser som eddik, sitron eller lime passer utmerket til kjøtt- og fiskeretter, i tillegg til at det passer godt til ulike grønnsaker, slik som asparges, brokkoli eller i en deilig salat.
  • Løk, som f.eks. charlottløk, vårløk, og friske urter slik som bladpersille, rosmarin, timian, koriander, basilikum, oregano eller hakkede tomater passer også ypperlig til kjøtt. Du kan også smaksette grønnsakene dine med sopp, mynte, hvitløk eller balsamico.
  • Unngå å salte maten ved bordet før du har smakt på den. Et tips kan også være å salte mindre i en periode, for å venne seg til å like mat med mindre salt.
  • Lager du mat til andre, kan det være en fin gest å tilsette lite salt under matlagingen, og heller la middagsgjestene salte ved bordet.

Kilde: www.matprat.no