Er røde sunnere enn grønne?

Er røde sunnere enn grønne?

Alt av frukt og grønnsaker er bra - men velger du variantene med sterk farge, velger du noe av det beste du spise.

Hvis du spiser frukt eller grønnsaker som har sterke farger, kan du være sikker på at du får i deg sunne saker. Sterk eller dyp farge indikerer nemlig at frukten eller grønnsaken inneholder høye nivåer av antioksidanter.

Antioksidanter har funksjoner som blant annet er knyttet til kroppens forsvarsmekanismer. Du kjenner de kanskje best som vitamin C, vitamin E, betakaroten, selen eller liknende. Disse antioksidantene har ulike og unike egenskaper. I tillegg inneholder frukt og grønnsaker mye kostfiber.

Grønnere matpakker

Grønnere matpakker

Det er mange måter å sørge for at du får i deg mer frukt og grønt. Grønnere...

Det finnes ikke èn enkelt frukt eller grønnsak som gir deg alt du trenger, derfor lønner det seg å spise variert. Kombiner en rekke ulike grønnsaker, frukt og bær. Med regnbuen på tallerkenen får du ikke bare i deg noe som er bra for kroppen, men også fantastiske smaker!

Brødskiver trenger ikke være kjedelig! Hva med å prøve kremost med jordbær?  Brødskiver trenger ikke være kjedelig! Hva med å prøve kremost med jordbær?

De røde

Røde frukt og grønnsaker gir både søte og syrlige smaker. Her finner vi blant annet jordbær, rabarbra, tomater, reddik, melon, bringebær, rips og granateple.

Felles for disse er at de inneholder mye vitamin C. Jordbær inneholder faktisk mer vitamin C enn appelsin! I tillegg til dette inneholder flere også B-vitaminet folat, vitamin A og K.

Felles for de røde er at de er svært anvendelige i det meste av matlagingen. De kan også sette en ekstra spiss på maten. Strø granateplekjerner over skalldyr, eller hva med å prøve dem i salaten?

Lyst til å prøve noe nytt? Her er noen lekre oppskrifter med røde frukt og grønnsaker.

De gule

Gule frukter og grønnsaker inneholder som regel mye vitamin C, som er svært bra for immunforsvaret, i tillegg til fiber. Ananas, mango, appelsin, mais og gul paprika er noen av de mest populære innenfor de gule

Syv tips til å bruke opp overmodne bananer

Syv tips til å bruke opp overmodne bananer

Ikke kast bananene som har blitt brune, gi de heller et nytt liv i en av diss...

Den mest kjente gule frukten er uten tvil banan. Nordmenn har spist den siden 1905 og idag er den vår favorittfrukt, mye på grunn av den søte smaken og enkel tilbereding. Den kan brukes i alle måltider, og bare fantasien setter grenser! Visste du at grønne bananer inneholder mer kostfiber enn gule?

De grønne

De grønne inneholder viktige vitaminer og mineraler, blant annet lutein, vitamin B og vitamin K – sistnevnte som er nødvendig for blodets evne til å koagulere. De mest populære frukt og grønnsakene i denne kategorien er kiwi, asparges, avokado, selleri, brokkoli og hodekål. 

I stedet for å skjære av stilken på asparges, er det bedre å brekke den av – dette fordi den har et naturlig bristningspunkt.