Sunn mat for en

Sunn mat for en
Unn deg noe fristende og godt til middag, selvom det bare er du som skal spise.

Å være singel eller alene hjemme byr på litt andre utfordringer med matinnkjøp og tilberedning enn de som deler tak med andre, men er slett ingen unnskyldning for ikke å lage seg en god middag. Med litt planlegging og fornuftige innkjøp tar det ikke særlig lang tid eller er mer kostbart i forhold til middagserstatningene man gjerne tyr til.

Sunnere med middag

Faktisk er det slik at de som dropper middag er mer utsatt for å få et mer ensidig og dårligere kosthold enn andre. Derfor kan det være stor nytte i å skrive ned hva man faktisk spiser i løpet av en uke. Da får man et veldig klart bilde av hva man spiser for mye eller for lite av.

Mange studenter vil for eksempel se at de spiser veldig mye ferdigpizza og alt for lite grønnsaker. Godt voksne får ofte i seg for mye stekt mat og farsemat med mye mettet fett. Står det mye kjøttdeig på menyen kan den med fordel byttes ut med karbonadedeig, som bare inneholder en tredel av fettmengden

Mer økonomisk

  • Lag gjerne store porsjoner av sauser, gryter eller supper om du har plass i fryseren. Husk å fryse ned maten som er blitt til overs mens den fortsatt er fersk, og ikke vent til den går ut på dato. Merk pakkene dato og innhold. På denne måten slipper du å kaste så mye mat.


  • Gjør det til en vane å ta frosne måltider ut av fryseren kvelden før, eller tin maten i mikrobølgeovn. 
  • En annen måte å kjøpe inn passe stor mengde på er å gå i butikkens betjente ferskvaredisk og kjøpe akkurat det man trenger.

Kilde: www.matprat.no