Sunnere kosemat

Sunnere kosemat
Å kose seg er både sosialt og viktig for trivselen. Det skal være lov med kosemat, men det går fint an å gjøre kosematen litt sunnere! Her gir vi deg noen enkle grep.

Tips for en litt sunnere taco

Noe av den viktigste kosematen for nordmenn er fredagstacoen. Hva med å bytte ut de lyse tortillalefsene med noen litt grovere?

Et annen godt tips er å erstatte noe av kjøttet med chilibønner.

Prøv denne oppskriften på bifftaco.

Bytt ut rømmen på taco med kesam og velg en magrere ost. 

Tips for en litt sunnere pizza

Hva med å lage pizza med grov bunn? Like godt som lys bunn, og så er det så mye sunnere! Se oppskriften her

Tips: Har du litt til overs er denne perfekt til matpakka.

En morsom variant av pizzaen er å lage pizzamuffins! Litt grovere meltyper er snarveien til sunn kos. Denne oppskriften har smak av pepperoni, og passer like godt i barnebursdager eller som turmat!

Ønsker du enda mer smak bør du prøve disse pizzasnurrene med pesto, bacon og purre!

Ikke bare middagsretter, men også søtere bakst kan lages grovere. Disse saftige gulrotmuffinsene er garantert å bli en suksess!

Folkefavorittene pannekaker og vafler kan gjøres litt grovere på 1-2-3, uten at smaken forringes.

Godt tips: Ha litt havrekli i vaffelrøren, og bruk grovere meltyper eller havregryn i pannekakerøren!

Prøv Litt grovere pannekaker med eple- og kanelfyll 

Eller grove vafler

Husk at du også kan variere tilbehøret for å gjøre maten litt sunnere. Lag for eksempel hjemmelaget bringebærsyltetøy til pannekakene! Bruk frosne bær som utgangspunkt.