Sunnere kosemat

Sunnere kosemat

Å kose seg er både sosialt og viktig for trivselen. Det skal være lov med kosemat, men det går fint an å gjøre kosematen litt sunnere! Her gir vi deg noen enkle grep.

Tips for en litt sunnere taco

Noe av den viktigste kosematen for nordmenn er fredagstacoen. Hva med å bytte ut de lyse tortillalefsene med noen litt grovere?

Et annen godt tips er å erstatte noe av kjøttet med chilibønner.

Bytt ut rømmen på taco med kesam og velg en magrere ost.

Prøv denne oppskriften

Bifftaco med grov tortilla og chilibønner

Bifftaco med grov tortilla og chilibønner

20 - 40 min

Tips for en litt sunnere pizza

Hva med å lage pizza med grov bunn? Like godt som lys bunn, og så er det så mye sunnere!

En morsom variant av pizzaen er å lage pizzamuffinsLitt grovere meltyper er snarveien til sunn kos. Denne oppskriften har smak av pepperoni, og passer like godt i barnebursdager eller som turmat!

Ønsker du enda mer smak bør du prøve disse

Grove pizzasnurrer med pesto, bacon og purre

Grove pizzasnurrer med pesto, bacon og purre

Over 60 min
Har du litt til overs er denne perfekt til matpakka.
Gjør favorittmaten sunnere

Gjør favorittmaten sunnere

Med noen små endringer kan du gjøre kostholdet til familien litt sunnere, ute...

Tips for litt sunnere bakst 

Ikke bare middagsretter, men også søtere bakst kan lages grovere. Disse saftige gulrotmuffinsene er garantert å bli en suksess!

Folkefavorittene pannekaker og vafler kan gjøres litt grovere på 1-2-3, uten at smaken forringes.

Ha litt havrekli i vaffelrøren, og bruk grovere meltyper eller havregryn i pannekakerøren!

  • Du finner oppskrift på grove vafler her.

Prøv gjerne denne pannekakeoppskriften med en litt sunnere vri

Litt grovere pannekaker med eple- og kanelfyll

Litt grovere pannekaker med eple- og kanelfyll

20 - 40 min

Husk at du også kan variere tilbehøret for å gjøre maten litt sunnere. Lag for eksempel hjemmelaget bringebærsyltetøy til pannekakene! Bruk frosne bær som utgangspunkt.