5 grep for litt sunnere taco

5 grep for litt sunnere taco

Du trenger kun gjøre små endringer for å lage varianter av taco som er litt sunnere. Vi deler fem enkle tips

1. Velg fullkornslefser 

Hos MENY finner du et stort utvalg av tacolomper, og hvetetortilla er en av de mest populære.

En god start er å bytte til fullkornsvarianten, som er et mer næringsrikt valg enn hvetetortilla. Speltlomper er også et godt alternativ og kan brukes til både tacolefse eller skjell ved å steke lompene i ovnen.

Bytt ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag! Fyll blader av hjertesalat med det du ønsker. Bytt ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag! Fyll blader av hjertesalat med det du ønsker.

2. Velg renere kjøtt 

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du kan også bruke strimler av kylling, biff eller laks.

Supplér gjerne karbonadedeigen med brune bønner. De er super sunne og vil gi en god metthetsfølelse.

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Taco uten kjøttdeig er alt annet enn kjedelig. Her gir vi deg fire gode...

3. Grønnsaker, grønnsaker, grønnsaker 

Til taco kan du fråtse i grønnsaker. Prøv deg frem med salat, tomat, løk, mais, agurk, sopp, mango, paprika og bønner. 

Jo mer grønt, jo bedre!

Tips! Fyll tacolefsa med grønnsaker før kjøtt, ost og rømme slik at du er sikret plass til vitaminbombene. 

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Med enkle grep kan restene etter tacomiddagen forvandles til digg helgefrokos...

4. Lag tacokrydderet selv

Ferdiglagde tacokrydder inneholder mye salt, faktisk består mange krydderposer av en tredjedel salt. Det er ikke vanskelig å lage litt sunnere tacokrydder, og dermed  bestemme selv hvor mye av hvert krydder du ønsker, slik at du kan justere både styrke og saltinnhold.

I tillegg er det billigere og det smaker også gjerne bedre med en hjemmelaget variant!

Tacokrydder lager du enkelt selv. Fyll tacokrydderet på glass med lokk til neste tacokveld og lag gjerne en stor porsjon når du først er i gang. Tacokrydder lager du enkelt selv. Fyll tacokrydderet på glass med lokk til neste tacokveld og lag gjerne en stor porsjon når du først er i gang.

Alt du trenger:

5. Mer avokado

Guacamole hører med til tacomåltidet. Most avokado er hovedingrediensen i guacamole og avokado er en god kilde til blant annet sunt fett, folat og vitamin C. 

Mange kjøper ferdige bokser med guacamole, men de inneholder relativt lite avokado. Lag den heller selv, det er enkelt og godt. Se her for oppskrift på hjemmelaget guacamole:

Hjemmelaget guacamole

Hjemmelaget guacamole

Under 20 min
Et godt tips er å plukke salat og grønnsaker til taco fra salatbaren hos MENY. Et godt tips er å plukke salat og grønnsaker til taco fra salatbaren hos MENY.