Økning i fisk og sjømat
- MENY gjør en viktig jobb i å stimulere til økt fiskekonsum, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran.
Hos MENY Tveita fikk ministeren 10. november en innføring i MENYs mangeårige satsing på sjømat, og da særlig fersk fisk og skalldyr. MENY, som har en markedsandel på drøye 10 prosent, selger mest fersk fisk i Norge og vinner nye markedsandeler.
Markedet har hatt en volumnedgang på fersk fisk og sjømat på 6-8 prosent fra 2019 og frem til nå, mens MENY i samme periode har hatt en vekst på hele 6 prosent.
Vi skal være best på sjømat
Vegard Kjuus, MENY-sjef
Å øke salget, krever ansatte med fagkompetanse og produkter av høy kvalitet, men også fokus på inspirasjon, gode priser og markedsaktiviteter, sier Kjuus.
Fisketirsdag, som kjeden innførte i februar 2020, har gitt resultater. Med 30% avslag på all fersk fisk er antall fiskehandler doblet på tirsdager.
- Det er gledelig å se at også de mellom 20 og 40 år bidrar til doblingen på tirsdager, for fiskekonsumet er jo generelt betydelig høyere hos de godt voksne, sier Kjuus.
For å friste de unge og travle i hverdagen, har MENY også hver uke «Ukens middag på under 20 minutter» der fire ingredienser utgjør et fiskemåltid. Fiskeproduktet i retten, som for eksempel laksefileter eller fiskekaker, selger i snitt ti ganger så mye når varen er del av ukens middag.
Også «Skalldyrhelg» hver uke og faste, gode pris på blåskjell, fylte krabbeskjell og norske stillehavsøsters, bidrar til at MENY-kundene i økende grad putter sjømat i handlekurven.