MENY har vunnet Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring

MENY har vunnet Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring

Publisert 8. februar 2021
MENY har vunnet Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring! Dette er en anerkjennelse av vårt arbeid med å gjøre fisk enkelt, fristende og lett tilgjengelig.

Utmerkelser for sunnere kosthold

Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser skal hedre aktører for godt arbeid i forbindelse med intensjonsavtalen, som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukerne til å velge sunnere matvaner.

Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig samarbeidsavtale mellom helsemyndighetene og matbransjen for å bedre kostholdet i befolkningen.

Vi i MENY snakker om «Sunnspirasjon», sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som gjør måltidene litt sunnere. Mange spiser lite fisk, og synes det er vanskelig.

Derfor har vi innført Fisketirsdag, -30% på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har vi hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr.

Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett som alle kan få til, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, ønsker vi å hjelpe våre kunder med å spise mer fisk.

Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

MENY's 'Sunnspirasjon' med «Fisketirsdag», rabatt på fersk fisk, ukentlige middagstips og fokus på fisk i kundekampanjer, er et viktig bidrag i arbeidet for å øke fiskeinntaket i befolkningen.

Juryens begrunnelse:

Mange synes fisk er vanskelig å tilberede, og det har vist seg krevende å få nordmenn til å spise mer fisk i hverdagen. MENY inspirerer, oppmuntrer og hjelper oss med å spise mer fisk – i hvert fall på tirsdager.

Gjennom å markedsføre «Fisketirsdag», med 30% rabatt på fersk fisk, formidle ukentlige middagstips basert på fisk og skalldyr og fokus på fisk i kundekampanjer, har MENY gjort fersk fisk mer tilgjengelig.

Resultatet er en betydelig økning av salget av fersk fisk, og MENY har slik bidratt til at nordmenn spiser mer av en råvare som er bra for oss.

Tusen, hjertelig takk! Vi i MENY er utrolig stolte over å vinne denne prisen, nettopp fordi det å kunne bidra til et sunnere kosthold er veldig viktig for oss. Nå blir vi enda mer motivert til å løfte frem «Sunnspirasjon», de enkle tipsene og inspirasjonen som kan hjelpe våre kunder til å ta litt sunnere valg når de handler og lager mat.