Makrell Fisk

Makrell

Det er et sikkert vårtegn når makrellstimene kommer inn til norskekysten i mai. Makrellen er en fet fisk, med høyt innhold av sunt omega-3. Makrellen har en fast og fin konsistens, og det lyse kjøttet er ekstra smakfullt og søtlig.

Bilde: Eiliv Leren

I sesong

  • Vinter
  • Vår
  • Sommer
  • Høst

Tips

Romtemperer kjøttet før den legges i stekepannen eller på grillen. Lag noen snitt i skinnet, så makrellen ikke krøller seg sammen.

Litt om Makrell

Beskrivelse

Makrellen er en hurtigsvømmende fisk som svømmer i store stimer om sommeren og utover høsten.

Den er utbredt i Nordøst-Atlanteren fra Nordvest-Afrika til Barentshavet, og vestover i Norskehavet til Island. Her gyter den tidlig på sommeren.

Næringsinnhold

Om våren har makrell lavt fettinnhold, ca 3%, mens høstmakrellen kan inneholde opp til 30%, og dermed store mengde omega-3-fettsyrer.  

Den er også en svært god kilde til vitamin D og B12. 100 g makrell gir 18,5 g protein, 20,2 g fett og 256 kcal.

Anvendelse/bruksområde

Fersk makrell kan stekes, kokes, grilles og den egner seg dessuten til graving. Stekt makrell med rømmesaus og agurksalat er en velkjent sommerklassiker.

Makrellen er en fet fisk, med høyt innhold av sunt omega-3, som er skapt for grilling. Fettet i kjøttet gjør at fisken tåler mer varme enn mye annen sjømat. Makrellen er en smaksrik fisk som takler kraftige smaker, som ingefær, koriander,lime, soyasaus og chilli.

Det er mange produkter av makrell, blant annet varmrøykt, kaldrøykt og pepperrøykt makrell. I tillegg flere varianter av hermetisk makrell og påleggsmakrell i tomat.

Fangst

Makrellfisket foregår hovedsaklig i sommerhalvåret. Deltakelsen av fartøy varierer fra båter som driver med garn og dorg på kysten, til store havgående snurpere.

Innkjøp(mengde)

Mengden fisk og sjømat til en middagsrett avhenger både av hva slags fisk du kjøper, og hvilken type rett du skal lage.

Spør i fiskedisken, så hjelper vi deg med å finne ut hvor mye du trenger i hvert tilfelle. Men for enkelhets skyld kan du bruke denne listen som en tommelfingerregel:

Hel fisk: ca. 400–500 g per person

Fiskestykker med bein: ca. 300–400 gFilet: ca. 200–250 g

 

Oppbevaring

Makrellen er en ømfintlig fisk med kort holdbarhet. Derfor er det viktig å fange og behandle fisken varsomt. Mange mener at den beste makrellen får vi ved å sette fisken i såkalt «lås». Dette gjøres ved at makrellen fanges med not, som er skånsomt for fisken. Makrellen oppbevares så noen dager i noten, hvor den svømmer fritt, slik at den går seg tom for innhold i magesekken. Dette gir enforbedret tekstur og struktur i musklene, som igjen gir en bedre kvalitet på fisken.

Forberedelser

Hvis fisken er frossen er det best å tine den langsomt i kjøleskap, da beholder den det meste av væsken, og du får et saftigere sluttresultat.

Skjellene på skinnet fjerner du enkelt ved å skrape med en gaffel eller en fiskeskrape. Skrap fra halen mot hodet. Gjør det gjerne under vann, så slipper du at det spruter skjell rundt. Det enkleste er å ha skinnet på under tilberedningen, og så dra det enkelt av fisken etter steking eller koking. Alternativt kan du be oss om å fjerne det for deg i fiskeavdelingen.

Tilberedning

Den aller vanligste feilen folk gjør, er å koke eller steke fisken for lenge. Pass på varmebruken, så får du et deilig og saftig resultat. Tilberedningstiden varierer etter hvilken ovn du bruker, etter fisketypen og etter tykkelsen på stykket. Så det beste er å følge med nøye underveis, og teste selv: Trykk forsiktig med en finger på stykket – hvis flakene så vidt deler seg, er fisken ferdig.

Et tips så makrellen ikke krøller seg i panna, er å la den få romtemperatur før du steker den.Sett pannen på platen på nest høyeste nivå, ha i litt olje eller smør. Legg i fisken og la den få stekeskorpe på den ene siden. Snu fisken og la det surre til fisken flaker seg når du trykker lett på den. 

Andre råvarer av Fisk