6 små valg for en sunnere hverdag

6 små valg for en sunnere hverdag

Å lage seg litt sunnere vaner trenger ikke være så komplisert. Her får du seks små valg som hver for seg ikke er så omfattende, men som samlet kan utgjøre en stor forskjell.

1. Frokost eller ekstra søvn?

Istedenfor å droppe frokosten, sett på vekkerklokka til å ringe 15 minutter tidligere.

Da rekker du å lage en skål med havregrøt ispedd noen nøtter, eller to skiver med grovbrød med tomat og agurk – et måltid som gir deg langvarig energi og gjør deg opplagt resten av dagen.

Dårlig tid? Lag frokosten dagen i forveien! Kjøleskapsgrøt eller chiagrøt er perfekt frokost med god næring, og kan enkelt toppes med frisk frukt og bær og litt honning.

2. Salat eller varmrett i lunsjen? 

Dropp dagens varmrett i lunsjen til fordel for en salat fra salatbuffeen. Ofte er varmrettene ganske kaloririke. Less på med rikelig med grønnsaker, magert kjøtt og grovt brød.

Kollegaen din angrer på at han gikk for den frityrstekte kyllingen når han ser den fristende tallerkenen din. Selv blir du passe mett og proppfull av antioksidanter.

Velg lunsj i salatbaren. Sunt, godt og enkelt Velg lunsj i salatbaren. Sunt, godt og enkelt

3. Nøttepose eller skrubbsulten? 

Ha alltid en nøttepose liggende i veska eller hanskerommet i bilen. Fisk opp posen når du er på vei hjem fra jobb og knask i deg en håndfull før du går innpå mat butikken. Dermed unngår du å være skrubbsulten og impulsiv når du skal handle.

4. Handleliste eller impulskjøp? 

Vel inne i butikken drar du fram handlelista med ingrediensene til middagen du planla dagen før. Dermed sparer du tid og unngår de verste fristelsene.

MENY har en egen app som hjelper deg med dette! Her kan du også lagre handlelister til senere.

Nyhet! Lag dine egne handlelister

Nyhet! Lag dine egne handlelister

Har du en fast ukeshandel, helgehandel eller hytteliste? Lag handlelister hos MENY på nett eller i appen, rediger dem og legg alle varene på listen i handlevognen med ett klikk.

5. En eller to porsjoner til middag?

I stedet for å forsyne deg to ganger og bli stappmett, nøy deg med én god porsjon.

Følg tallerkenmodellen hvor du fyller halve tallerkenen med grønnsaker, 1/4 med protein (som kjøtt, fisk, fugl, planteprotein) og 1/4 med pasta/ris eller poteter.

Server en tallerken med stekt laksefilet, poteter og mye grønnsaker. God og sunn middag! Server en tallerken med stekt laksefilet, poteter og mye grønnsaker. God og sunn middag!
Kos deg med maten! Du vil oppdage at du faktisk er mett før du vanligvis pleier å forsyne deg på nytt.

6. Is eller frukt til dessert? 

Kjøp inn noen kurver med jordbær eller lag en frisk fruktsalat av ulike typer frukt og bær. En sunn dessert har man alltid plass til - og er du i aktivitet gjennom dagen, er det selvsagt lov. 

Trenger du litt mer enn bare frukt for å få dessertfølelsen? Topp fruktsalaten med en skje vaniljekesam eller frisk, naturell yoghurt. 

Lag en god dessert med frukt og bær