Superhjelperen Mahad
Grønlands torg pleier å være en folksom og livlig plass. Det er et møtepunkt, men det siste året har det vært annerledes.
Utenfor inngangen til MENY Grønlands Torg står Mahad Ali (32). Han ser utover det nesten tomme torget før han tar på seg munnbindet og går inn i butikken. Der inne møter han kjente kunder og han nikker mot dem.
- I butikken her så møter jeg folk fra hele verden. Noen ganger tenker jeg at jeg jobber i FN. Jeg har lært meg å si «hallo» på mange språk, sier Mahad før han hilser på sin polske kollega og hjelper han med å stable noen bananer.
Jobben er viktig
Mahad har jobbet på MENY Grønlands Torg i over 12 år. Det siste året har vært spesielt og forholdet Mahad har til jobben har endret seg.
Tidligere tenkte jeg ikke noe særlig over at jeg jobbet i butikk. Da korona kom forstod jeg hvor viktig dagligvarebutikkene faktisk er, sier Mahad
Folk trenger jo mat, og jeg føler at vi bidrar med noe viktig.
Mahad er glad for at han har en jobb å gå til. Et sted der han kan møte folk. Flere av kollegaene han jobber med har også lang fartstid i butikken, og kollegaene kjenner hverandre godt.
– Jeg får energi av å komme på jobb. Selv om jeg bor alene, så føler jeg ikke at jeg gjør det fordi jeg ser på alle her som familien min. Her vil jobbe jeg lenge, sier Mahad.
Mahad er ikke bare godt likt av kollegaene, også kundene har lagt merke til den hjelpsomme og vennlige mannen som jobber på MENY Grønlands Torg.
– Siden jeg har jobbet her lenge har jeg blitt kjent med mange av de faste kundene, og det er veldig hyggelig. Men det siste året har kundekontakten endret seg, forteller Mahad.
Fra å kunne gå bort til en kunde, håndhilse og smile er det nå avstand og munnbind som gjelder. Mahad har blitt bevisst på hvor viktig kroppsspråket er, og han bruker dette i møtet med kunder.
– Kroppsspråket er jo et eget språk. Kroppen kan fortelle om folk er glade, lei seg eller sinte. Nå når vi ikke kan se hele ansiktet lenger, og smilet vårt er skjult bak munnbindet, blir kroppsspråket viktig. Smilet er jo ofte det som gjør at folk føler seg velkommen, forteller Mahad og legger til:
Jeg smiler med øynene og prøver å vise med kroppsspråket at kunder er velkomne her.
Det å hjelpe sitter i ryggraden
Mahad måtte flykte med familien sin fra et borgerkrigsherjet land. I mange år var den eneste måten å overleve på at man hjalp hverandre. Om noen manglet klær, mat eller ting så bidro man med det man hadde. Det å hjelpe ligger i ryggmargen til Mahad.
– Foreldrene mine sa alltid: «Hjelp de som trenger hjelp.» Så da korona kom var det å hjelpe det eneste som stod i hodet mitt, men jeg visste ikke hvordan jeg kunne hjelpe, forteller Mahad.
Da han så eldre i butikken som trengte hjelp, eller hørte om folk som satt i karantene tilbød han seg å plukke og levere mat til kundene som har MENY Grønlands Torg som nærbutikk.
– Kundene ble veldig takknemlige. De fortalte at jeg ikke bare er en de møter i butikken, men at de ser på meg som familie. Det gjorde meg veldig glad, smiler Mahad.
Utfordringer ved høyt smittetrykk
Meny Grønlands Torg ligger i en del av Oslo som flere runder har hatt et høyt smittetrykk. I butikken er smittevern og trygghet for kundene første prioritet. Håndtak og flater blir vasket ofte, og det er en maksgrense på antall kunder som får oppholde seg i butikken.
– Det er blitt helt naturlig å vaske og desinfisere. I starten var det uvant, men nå er det bare del av en viktig rutine, sier Mahad.
Om han ser en kunde uten munnbind, eller noen som ikke holder avstand, pleier han å gå bort og si ifra på en rolig måte
– Det er viktig at ikke personen føler seg angrepet. Jeg forklarer situasjonen og tar det rolig. Jeg har ved flere anledninger delt ut munnbind til de som ikke har, sier Mahad.
Mahad er en positiv person, og han mener at hvis man har en positiv innstilling så vil man få det bra.
– Livet er kort og jeg prøver så godt jeg kan. Never give up! Dette skal gå over, smiler Mahad før han ser opp og går mot en kunde mens han sier «Hola! ¿Cómo estás?»